Simon

    Jag går just nu sam media och vill går samhälle politik juridik i universitetet. Jag går i 1 och har börjat fundera på de individuella valen. Vad behöver man ha gått för kurser i gymnasiet för att komma in på en sådan linje? Måste jag välja något särkilt i mina individuella val för att komma in på den utbildningen? Mvh Simon

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    om det är juristprogrammet som du vill söka så är särskild behörighet godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b och det är obligatoriska kurser på samhällsvetenskapsprogrammet (gäller alla inriktningar på SA).
    Du får gärna hitta den utbildningen på universitetet som du vill söka till och se vad för Särskild behörighet som krävs.
    Utbildningsutbud kan förändras och de utbildningar som du efter gymnasiet vill söka till kanske ännu idag inte finns; men se gärna några exempel på de utbildningar som finns idag (och kanske även om några år) som kanske kan bli av intresse för dig:
    lnu.se/program/internationella-samhallsstudier-inriktning-politik-och-samhallsanalys - krävs Grundläggande behörighet som du får genom att ta ut examensbevis för ett högskoleförberedande gymnasieprogram;
    su.se/sok-kurser-och-program/hhpsk - särskild behörighet som krävs: godkända betyg i samhällskunskap 1b och i historia 1b;
    edu.mah.se/sv/Program/HGPSK - särskild behörighet som krävs: godkänt betyg i Samhällskunskap 1b;

    men lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGPPE/80805 kräver t.ex även godkänt betyg i Matematik 3.

    Om inte matte 3 krävs för behörighet då ger godkänt betyg i den kursen + 0.5 MERITPOÄNG; även engelska 7 ger meritpoäng (+ 1.0 i merit) och det är annars bra att kunna så mycket engelska som möjligt, oavsett vilken utbildning man vill söka till efter gymnasiet.