melis

    Hej! När man söker till universitet kan man ju hamna i olika grupper tex BII eller BI/HP Jag såg att det även fanns BII/H, vad är det för grupp?

    • Mikael : Bra om du kan skicka snabblänk - var såg du denna urvalsgrupp?
    • Anna :

      "H" kan stå för högskolepoäng; alltså kan en sökande som redan tidigare har "tjänat" högskolepoäng - antas före en annan sökande, som har samma meritvärde, men som inte sedan innan redan har "högskolepoäng" i bagaget.
      BII/H kan jag tänka mig är uval på tidigare högskolepoäng som sökande redan har godkända betyg i /och eftersom det är studier på högskola, som här spelar roll, då är det en sort "komplettering av gymnasial utbildning", så blir det BII, dvs Kompletteringsgruppen/. Jobbar inte direkt med antagning till högskolor-universitet, och mest gissar... bra att läsa på den aktuella högskolans hemsida eller kontakta antagningstruppen på just den högskolan, då måste de ju kunna förklara Exakt vad de menar (för de jobbar ju dagligen med just de frågorna).

    • : Hej! Jag hittade infon på https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?asp=G%C3%B6teborgs+universitet&ast=L%C3%A4karprogrammet&q=l%C3%A4karprogrammet&ce=e.uoh.gu.M2L%C3%84K.29702.20201%2ce.uoh.gu.M2L%C3%84K.19718.20192%2ce.uoh.gu.M2L%C3%84K.29701.20191%2ce.uoh.gu.M2L%C3%84K.19729&e=i.uoh.gu.M2L%25C3%2584K
    • :

      Men nu när jag var inne på antagning.se så såg jag att jag själv var med i gruppen (göteborgs uni), och det står "Gymnasiebetyg med komplettering / skiljekriterie högskoleprov (BII/H)" :-)

    • Anna : Nä-men, så bra! Högskoleprovet brukar förkortas till "HP" annars... men här valde dem att endast använda "H", vilket blev förvirrande.
    • : Ja precis! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    Vid lika meritvarde, när flera sökande konkurrerar om sista utbildningsplatsen, kan urval göras på olika sätt av olika lärosäten (högskolor/universitet), exempelvis kan man prioritera den sökande som har högre resultat på högskoleprovet /av dem som har lika meritvärde och konkurrerar om sista platsen/ eller så kan man "gå på" den slumpmässiga "könummret" som alla får när de söker (den så kallade "lottning").
    Vissa lärosäten har även sina egna "lokala urvalsgrupper"; därför är det bra om du kan berätta exakt var du har sätt just den urvalsgruppen, som du undrar över, för att i så fall har vi en rimlig chans att svara rätt till dig - vi kikar på vad som det kak röra sig om och kan också kontakta respektive lärosäte, om det skulle, även för oss, vara oklart - vad som menas.

    Hälsningar
    D:

    • : Hej ! Jag har svarat här ovanför :)
    • Anna : De "lokala" urvalsgrupperna som kan förekomma kanske endast på ett lärosäte och kanske t o m endast till en utbildning på ett lärosäte, kan ibland vara svårt att hitta vad det är för en urvalsgrupp. Då är rådet att vända sig direkt till Antagningsgruppen/Antagningsenheten på det lärosäte som det gäller.