Emelie
    Jag undrar vad är de bästa sättet eller vad är de som anses vara mest attraktivt utav att läsa fria kurser till Hr specialist eller läsa en yrkes utbildning.
    Jag har hittat en yrkes utbildning via cady training academy där man blir Hr specialist den är på 2,5 år. Den är inte CSN berättigad

    I vilket fall som helat kommer jag behöva läsa i minst 2,5 år till på högskolan för att få ihop alla de kurserna jag vill ha så längden är strunt samma för min del.

    Men jag undrar vad som väger tyngst Högskolepoäng eller yrkeshögskolepoäng? Vilket är mest attraktivt för arbetsgivarna.

    För om jag skulle läsa en yrkes utbildning som är för Hr specielist är jag gjord för just de jobbet. Men om jag läser klart till beteendevetare med kurser som likar ett personalvetarprogram. Så blir de kanske bredare för mig och lättare att söka andra jobb. Men de kanske är lättast att få jobb som he specialist om jag utbildar mig direkt till det.

    Jag indrar kortfattat vad som är bäst och om de ens går att säga vad som är bäst.

    De enda problemet med att fortsätta läsa på högskolan är att jag är rädd för att mina betyg inte räcker för att komma in på alla de utbildningarna jag vill komma in på och behöver för att klara mig. Medans yrkeshögskola kostar pengar men de är inen intagningspoäng där.
    Vad tror du?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR är CSN-berättigade; du ser dem på www.yhguiden.se

    Den utb. du nämner i din fråga är inte en yrkeshögskoleutbildning, det är en privat utbildning. Om den är bra, vet inte vi här på FrågaSYV.

    Det är mycket svårt att svara på frågan - vilken utbildning är "bättre" inom HR-specialist-branschen... Då arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer, kan olika arbetsgivare tänka olika: en kan föredra högskole-programmet inom PA, en annan kan tänka sig en person med "vilken utbildning som helst" men vars personlighet passar in i organisationen och/eller anställa någon som har lång arbetslivserfarenhet i en passande bransch.

    Allmänt gäller
    Det är bekvämare att läsa ett PROGRAM. Då du slipper söka till olika kurser... Inom programmet är kurser sammansatta, utifrån de sakkunniga bedömningar, ang. vilka kurser som behövs eller är bra att ha + du har platsgaranti på kurser inom programmet.
    Utbildningar som är inte CSN-berättigade? här måste du ha råd och vara villig att chansa. Arbetsgivare kan tänka olika här: en arbetsgivare kan tänka att "vilken konstig utbildning,... den känner jag inte till" och en annan kan tänka "Oj, så bra, hon var beredd att satsa och betala egna pengar för att studera! Hon tror på sig själv så pass mycket, den personen vill vi ha i vår organisation!".

    Ang. HR-specialist-jobbet
    Det är extremt olika vilka utbildningar man har och även vilka Arbetsuppgifter man gör. Jag känner ex. till en HR-specialist som på ett litet företag gör "allt": hen ansvarar för personal på alla möjliga sätt - från rekrytering till den praktiska löneutbetalningar /hen "kör löner", alltså - också!/ och jobbar ca 60 timmar/vecka för att hinna (i avtalet ingår att hen ej har rätt till övertidsersättning); visserligen gör hen en del avancerade uppgifter som upprätta avtal om anställning; utreda de anställdas rättigheter i arbetsrättsliga frågor men också betalar ut löner /som annars en löneadministratör gör/...