Alice

    Jag fick studenten i 2018 och har 16.20 poäng eller jämförelsetal och har 2.5 meritpoäng. Nu vill jag komma in på en teknisk universitetsprogram men har läst ekonomiprogrammet på gymnasiet och är inte behörig. Jag har sökt information om att läsa ett teknisk basår och tror att jag kan göra det men jag behöver höja snittbetyget också. Nu har jag några frågor om det: Hur kan jag höja snittbetyget i några månader? Jag vet om prövningar men vad händer om man fick lägre betyg i ett ämne efter en prövning, räknas det också? Och om jag har en bra snittbetyg men en låg högskoleprovsresultat vilken urvalsgrupp hamnar jag i? bii eller hp, eller i båda?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    om man har flera betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller.
    ****
    Ang. prövas i flera urvalsgrupper vid ansökan till högskola-universitet i Sverige:
    Antagning.se prövar sökande i alla de olika urvalsgrupper där de kan/får prövas och i varje grupp får man en ny chans.
    Alltså, om du har ett giltigt resultat från högskoleprovet - prövas du med det resultatet i HP-urvalet.
    Om du kan prövas även i betygsgruppen eller grupper - prövas du där också, samtidigt som i HP-gruppen. Du behöver inte uppge i vilken eller i vilka grupper du vill bli prövad.
    Antagning.se prövar alltid i alla de grupper (samtidigt) i vilka man kan prövas; och i varje grupp får man en ny chans.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Aha okej men vad är ett `giltig´ hp resultat? är det 0,50?
    • Julia :

      Resultat från HP är giltigt i fem år. det är inte hur högt resultat är utan hur långt tillbaka som provet är gjort. Efter fem år kan man inte längre använda det "gamla" HP-resultat för konkurrens till utbildningar.
      Man kan alltså inte om 6 år eller senare använda sig av HP-resultatet ( i alla fall för att Konkurrera om utbildningsplats). Är det högt HP-resultat ser det bra ut i CV och man kan alltid "skryta" :) att man för 10 år sedan fick högt på högskoleprovet... men efter fem år bör man göra ett nytt försök på HP, om man fortfarande vill konkurrera i HP-urvalet. Reglerna kring högskoleprovet kan du även läsa om på studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta-om-hogskoleprovet