Stefanie

    Hej! Jag tog studenten 2018 med ganska så dåliga betyg jag har sökt in till komvux nu med några kurser som jag inte klarade i gymnasiet. Jag börjar undra nu om det var rätt val eller om det hade varit bättre att plugga om på folkhögskolan istället för att sitta o plugga in massa kurser som kommer ta flera år innan jag är klar med? Och om jag nu pluggar dessa enskilda kurser på komvux kommer jag behöva plugga om dem på folkhögskolan sen igen? Hjälp snälla är jätte förvirrad av allt det här.

    • Julia : Vad är ditt mål med studierna? vilken högre utbildning vill du komma in på? Vad vill du jobba med? Yrken som intresserar dig?
    • :

      Målet är att plugga till veterinär så småningom men hur jag ska komma dit är jag väldigt osäker på ska jag plugga upp alla ämnena jag behöver på komvux eller måste jag göra om allting på folkhögskolan? Vad är bäst när man har underkänt i mer än hälften av ämnena? Jag fick endast ett studiebevis när jag gick ur gymnasiet.

    • Milla : Det är tuff konkurrens om platser på veterinärprogrammet och alla A betyg brukar inte räcka utan även extra/meritpoängen krävs. Har du läst matte 4 t.ex?
    • Milla : Vilket program och inriktning läste du på gymnasiet?
    • Julia : Utan godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 går det inte att delta i konkurrensen om utbildningsplats på Veterinärprogrammet i Sverige. Jag tycker därför att du behöver kanske i första hand försöka få godkända betyg i mattekurser - upp till matematik 4; detta för att du annars kan använda matte-betygen även i andra sammanhang, även om det för din del ej blir aktuellt att läsa på veterinärprogrammet.
    • : Jag gick ekonomi juridik på gymnasiet o pluggade bara upp till matte 2b
    • Anna : Läs i så fall matte 3c och 4 i första hand. Och kemi1 och 2; fysik 1b och 2 och biologi 1 och 2 i andra hand. Oavsett hur höga betyg du har, kommer du ha "noll" chans att komma in utan godkända betyg i matte 4, fysik2, kemi2, biologi2; så det är de kurserna du måste koncentrera dig på. Sedan, om du ser att det blir för svårt, då måste du tänka om och hitta ett annat yrke att satsa på.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Plugga är oftast bra; mer kunskap kan inte skada, men det är också bra att ha MÅL med sina studier - för att tiden och orken är ju begränsade och bara plugga och plugga ... men vart vill du komma?
    Exemplevis, finns det även några yrken där man blir upplärd på arbetsplatsen, eller i alla fall efter det att man bli anställd, t.ex spårvagnsförare (man ska ha körkort B, för personbil, och söker anställning och om man blir anställd, får man utbildning till spårvagnsförare); flygvärd/flygvärdinna (cabinpersonal) och tågvärd/tågvärdinna är också ett yrke där utbildning ges efter anställningen - man söker, alltså jobb och i fall man blir anställd utbildas man till cabinpersonal. Det är bara några få exempel på yrken där man söker jobb först och får utbildning (av sin arbetsgivare) sen.
    www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Bra att "ringa in" några yrken som du är intresserad av och se vad för utbildning som krävs (eller rekommenderas) inför de yrkena.

    Allmänt om "Studier"... i Sverige vinns studier (även om vi endast tittar på gymnasiala och eftergymnasiala alternativen) - i flera olika skolformer.
    Eftergymnasiala studier ges även inom yrkeshögskola och antagning till yh sker på "sammantagen bedömning": arbetslivserfarenhet och/eller motivation spelar stor roll, alltså inte endast betygen spelar roll när man söker till yh-utbildningar.
    Några exempel på yrkeshögskoleutb.(obs! man behöver inte nödvändigtvis ha fullständig gymnasiekompetens när man söker till yrkeshögskola och man kan söka väldigt många olika yh-utbildningar + samtidigt många andra utbildningar inom andra skolformer):
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog
    teknikhogskolan/processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-orebro
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management

    Jag vet inte om du fick Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet. och det är rätt så stor skillnad.... .
    ang. läsa på en folkhögskola - finns många olika folkhögskoleutbildningar; på en Allmän kurs läser man mot omdöme om grundläggande behörighet; men det finns även många olika profil-kurser: både långa och korta där målet är inte bli behörig till högskola utan det är "andra mål": kunna mer, utvecklas och/eller få jobb (utan att behöva läsa på högskola-universitet). T.ex finns det på flera folkhögskolor utbildning till Fritidsledare.

    Om man t.ex just nu inte är säker på vilket yrke man vill jobba inom i framtiden, då kan det ibland vara en god idé att skaffa "vilket jobb som helst" och få mer arbetslivs- och livserfarenhet för att senare kunna bestämma sig om vad man vill göra: om man vill plugga mer och vilka de realistiska alternativen (just för dig) är.