Hejsan,

    Gymnasiebehörighet - Yrkesprogram
    För att vara behörig till gymnasiets yrkesprogram krävs att man har godkänt betyg i:
    - svenska/svenska som andra språk
    - engelska
    - matematik
    - och dessutom godkänt betyg i ytterligare 5 valfria ämnen, alltså godkända betyg i totalt 8 ämnen, vilket innebär minst 80 i Meritvärde (betygspoäng).

    Även SpeciaIprogrammen med Egna ExamensmåI, såsom FlygteknikutbiIdning, Tågteknikutbildning, SjöfartsutbiIdning, MarinteknikutbiIdning och Utbildningen samiska näringar, räknas i det avseende tiII Yrkesprogram och det gäIIer samma behörighet som tiII de övriga yrkesprogrammen.

    För att vara behörig till Yrkesdansarutbildningen, som även den hör tiII yrkesprogram, krävs också godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra (vaIfria) ämnen. Men det krävs vidare även ett godkänt färdighetsprov i dans inför jury och en godkänd hälsoundersökning. Om färdighetsproven bedöms som likvärdiga ska slutbetyget från grundskolan vara avgörande för vem som får pIats på utbiIdningen.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    Hör av dig igen om något är okIart eIIer om nya frågor dyker upp!

    ANNA :)

    • : Tack så mycket för ett utförligt svar med länkar som leder vidare till mer relevant info! Uppskattas enormt!