Ebba

    Jag vill bli djursjuksköterska och vill gå naturbruk, och sedan vill jag gå på högskola. Jag skulle helst vilja gå på himmelstalund i Norrköping, men jag förstår inte vad det är för kurser man läser, när man läser högskoleförberedande eller vad är det bästa alternativet för mig om jag vill bli djursjuksköterska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    om du vill bli Djursjukskötare, så har du rätt att du behöver komma in på en högskoleutbildning. Om du skulle på gymnasiet läsa NB/inriktning Djur - behöver du på gymnasieskolan säga att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet (det är svenska 2, 3 och engelska 6) och du behöver också önska läsa Matematik 2a. Att läsa matte 2 är inte en rättighet om man går på yrkesprogram, men oftast går det att läsa den kursen.

    Himmelstalunds-utbildningscentrum har, enligt våra uppgifter öppet hus 8 dec 2018 och sedan 7 febr 2019. Mitt råd är att du besöker skolan på öppet hus och frågar om hur stor är chansen att läsa matte 2. Läsa svenska 2,3 och eng 6 är din rättighet (för att det är kurser för Grundläggande behörighet).

    • :

      Behöver man någon särskild behörighet till högskolan jag behöver gå för att på djursjuksköterska?

    • Anna : Särskild behörighet till programmet på SLU som leder till yrket Djursjukskötare är godkända betyg i Matematik 2, samhällskunskap 1a1 och i naturkunskap 2. ... Samhällsk.1a1 läses på alla nationella gymnasieprogram; det gäller "bara" att få godkänt betyg i kursen. Naturkunskap 2 behöver du inte läsa om du får godkända betyg i alla kurser på Naturbruksprogrammet (genom en ersättningsmöjlighet). Det är, alltså, matematik 2, som du behöver få reda på - om du kan läsa på just en viss skola. På yrkesprogram ingår endast matematik 1a som en obligatorisk kurs. Oftast går det, dock, läsa matte 2 om man så önskar.