Nellie
    Undrar vad bilddidaktiv är och vad man blir efter det?
    Vad är de för skillnad på bilddidaktiv och bildpedagogik? Och vad blir man efter man gått bildpedagogik?
    • Anna : Undrar om du menar "bilddidaktik"? Och du får gärna skicka länkar ang. vilka utbildningar du menar? Är det kurser på högskolenivå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Didaktik handlar om analysen och förståelsen kring undervisningsmetoder. Ordet didaktik betyder ”undervisa”, ”lära”, ”tillägna sig”. Det är ett relativt ungt forskningsfält i Sverige och behandlar undervisningens och inlärningens teoretiska och praktiska aspekter.

    Kurser i bilddidaktik och bildpedagogik kan ingå i olika högskoleprogram, ofta i lärarprogrammen, i första hand när man läser för att bli bildlärare eller lärare på låg- och melanstadier alternativt för att bli lärare i fritidshem.

    Om man endast /uteslutande/ läser bilddidaktik och/eller bildpedagogik, blir man "ingenting", dvs  så många kurser inom de ämnena finns inte så att man kan ta ut någon examen, om man ej läste någonting annat. Då kan man mycket just inom de ämnena.

    Du får gärna förklara lite mer kring vilka utbildningar du menar. Du får också gärna ge oss snabba/direkta länkar till info om de utbildningar som du syftar på.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Eftersom jag vill bli Hemkunskapslärare och bildlärare måste jag läsa allt parallellt alltså bild, hemkunskap och pedagogik för sig. Men hittar ingen fristående kurs i bild. Undrar om jag skulle kunna gå något sådant för att påbörja bildlärare?
    • Julia : Mitt förslag är att du bokar tid hos studievägledare på lärarutbildningen. Lärarutbildningar är komplicerade; det finns flera olika lärarexamina; reglerna är krångliga, de förändras ofta och så kan det finnas många olika undantag. Därför, för att få rätt svar - måste vi hänvisa dig till studievägledare på lärarutbildningen. Lycka till!