Sandra
    Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på ekonomi juridik programmet och samhälle beteende. Flera av mina vänner säger att man läser väldigt mycket matte på ekonomi programmet, jag har själv ganska svårt för matte just nu (ska börja 9:an) men jag är rätt så intresserad av juridik och jag gillar även olika typer av ekonomi, t.ex. privatekonomi. Däremot är jag även intresserad av psykologi och filosofi, som man läser i samhälle beteende. Jag tycker det är intressant att läsa om hur människor agerar utifrån deras tänkande. Jag vet inte än vilken linje jag vill välja. Vilka yrken leder respektive linje till? Kommer jag klara matten i ekonomi programmet om jag har C i matte just nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jämför gärna Programplaner för Ekonomiprogrammet >> och för >> Samhällsvet.programmet. På inriktningen Juridik läser man lika mycket matte som på SA-programmets alla inriktningar (nämligen kurserna matematik 1b och 2b).
    På inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet läser man, däremot, ännu en matte-kurs som heter matematik 3b.

    Både Ekonomiprogrammet och Samhällsvet.programmet är högskoleförberedande program; tanken är att man ska läsa vidare och det finns tusentals olika möjligheter att läsa vidare... listan på möjliga yrken skulle bli oändligt lång! Se ex. info på >> framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar.

    Är du intresserad av ekonomi - kika gärna på >> framtid.se/yrke/ekonomiyrken.