Jesper
    Ja, jag undrar vad är för skillnad på forensiker och grova brott utredare och kriminaltekniker. Jag har varit på så många sidor och alla beskriver de tre yrkena som typ exakt likadana. Jag vill jobba ute i fältet på brottsplatser med att samla in bl.a. bevis och sådant. Och hur man tar sig åt för att utbilda sig till dessa yrken.

    Jag undrar också hur i hela friden man utbildar sig till att bli polis. Jag har sökt igenom hela internetet för information men jag har inte hittat någonting. Jag vet att man ska gå på Polishögskolan men vad för behörigheter behöver man ha ifrån gymnasiet för att ta sig in där??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jesper,
    en sida som vi rekommenderar för att få info om yrken och vilka utbildningar som leder till yrken - är www.framtid.se

    om forensiken- var god se framtid.se/yrke/forensiker
    om polis- var god se framtid.se/yrke/polis och där finns det bl.a direkta länkar till sidor där mer info finns;
    om kriminaltekniker- var god se yrke/kriminaltekniker - en av vägarna till yrket ligger via Polis-utbildningen; en annan - via att utbida sig till t.ex kemist eller biolog.
    Kika även på andra yrken. Se t.ex även yrkespresentationer Polisyrken och Brandteknisk utredare.

    Liselotte

    Antagningskraven till polisutbildningen inkl. vilka gymnasiala betyg man ska ha finner du på polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav

    och var gäller just betyg från gymnasiet - så krävs det för särskild behörighet: godkända betyg i Svenska 3, engelska 6, historia 1b och samhällskunskap 1b.