Rasmus
    Min fråga är om det finns några uppgifter om det genomsnittliga meritvärdet för elever i Sverige.
    • Rasmus : Hej, jag menade vid ansökan till gymnasium.
    • Liselotte :

      Vad skulle du få använda den info till? :) Så här på "raka arm" vet jag inte vem som skulle kunna ha den info... Det kan ta tid att få fram den (om det över huvudet taget går). Känns lite onödigt att lägga tid och energi på att försöka få fram uppgifter som ej går att använda till någonting... det tycker i alla fall jag. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus; när du skriver "genomsnittliga meritvärdet" - menar du vid ansökan till Gymnasiet ?

    Eller menar du - vid ansökan till högskolor/universitet?
    Vänliga sommarhälsningar
    ANNA

    Den "siffran" med vilken man konkurrerar om plats på gymnasiet kallas i olika delar av Sverige för "olika saker" - Mtv (meritvärde), Jmf (jämförelsetal) eller Bp (betygspoäng). Jag blir inte förvånad om ännu fler olika benämningar förekommer.

    Vid ansökan till högskolor/universitet är de vedertagna begreppen - MERITVÄRDE och Jämförelsetal.
    Skillnaden mellan de två utgörs av de eventuella meritpoängen, som inte alla har. Man kan med samma betyg ha Olika meritvärde - om man söker utbildningar på högskolenivå som har Olika Behörighetskrav (för att meritpoängen räknas olika, beroende på vilken Särskild behörighet som just "din högskoleutbildning" har).

    Om du menar en "siffra" /som kan kallas för meritvärde/ - vid ansökan till gymnasiet, så kanske man kan få svar på din fråga hos de olika gymnasieantagningskanslierna och/eller hos Statistiska Central Byrån. Möjligtvis kan även Skolverket svara på den frågan.
    ***
    Frågan har endast en teoretisk betydelse, ej någon praktisk betydelse.
    Det som är intressant - är om just Du kommer in på Den utbildning som du vill gå. Om dina betyg ligger under eller över "medel-siffran" spelar ingen roll för din möjlighet att komma in på din "drömutbildning".
    Varför vill du veta siffran?
    Det är inte så att jag ej vill dela med mig av info... det är så att jag ej har den info. Och jag förstår inte vad man ska ha den info till... vad ska man göra med den?
    Det är också svårt att räkna ut den siffran som medel-siffra... pga en rad olika omständigheter, som jag kan redovisa kring, om du vill. :)