C
    Hej. På gymnasiet gick jag först två år på samhällsvetenskapliga programmet och bytte sedan till en estetisk linje. Då jag bytte linje efter tvåan så var jag tvungen att gå ett år extra för att hinna läsa in alla bildkurser. Jag började alltså i tvåan på den estetiska linjen trots att jag hade gått ut tvåan på tidigare skola. Nu har jag läst några kurser för mycket och har mer än 2500 poäng. Vad är det som avgör vilka kurser som räknas som utökade kurser? Jag har t.ex F i en bildkurs som jag läste på den estetiska linjen men A i psykologi 1 och naturkunskap från tidigare skola. Bildkursen är värd 100p och psykologi 1 och naturkunskap är värda 50p var. Kommer bildkursen ändå att räknas med i de 2500 eller kan den räknas som utöver? På den estetiska linjen kunde man välja att läsa både psykologi och naturkunskap som individuellt val.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej C!
    Det är ett Undantag att ha U-kurser, utökade.
    Det ser man i sin individuella studieplan, vilka kurser som blir u-kurser i examensbeviset.
    Om du har fått examensbivis, se vilka kurser som är markerade med "U" i ditt examensbevis.

    Om du ännu inte har fått ditt examensbevis, se i din Individuella studieplan, vilka kurser som är inskrivna som U-kurser. I annat fall prata med SYV på din skola.

    Om jag förstår dig rätt, så tar du (om du inte redan har tagit ut) ut Examensbevis från ES, inriktning bild och formgivning.
    Se gärna Programplan för ES>> - och de "vanliga kurser" som inte kan vara utökade är Alla kurser inom gymnasiegemensamma ämnen + de programgemensamma ämnen + Alla kurser inom en av inriktningar (i ditt fall inriktning Bild & formgivning) + tillräckligt antal poäng Programfördjupande kurser + 200 p. Individuellt val + Gymnasiearbete.
    Men, det som försvårar att svara på din fråga - så vet jag inte om rektor har för dig fattat beslut om Individuellt anpassat program. Om hen har gjort det, då är det endast kurser "Gymnasiegemensamma ämnen" som är obligatoriska och andra kurser får bytas ut... och det framgår i så fall av beslut om Individuellt anpassat program vilka kurser som byts ut mot vilka och vilka kurser som blir U-kurser, utökade i examensbeviset.
    SYV-ar och rektorer brukar ha bra koll på reglerna och de brukar också försöka se till att eleverna får så högt meritvärde på sina betyg i examensbeviset, som möjligt.

    Om rektor ej - innan du gick ut åk2, fattat beslut om Individuellt anpassat program (och det beslutet kan fattas endast innan eleven går ut åk2, inte senare) - då måste ditt examensbevis se ut enligt modellen:

    • : Tack för svaret. I det utökade svaret skrev du "om det beslutet kan fattas endast innan eleven går ut åk2, inte senare". Menar du då att det ibland kan fattas efter att eleven har gått ut åk2 eller råkade du bara skriva "om"?
    • Anna : Enligt reglerna får inte beslut om Individuellt anpassat program fattas efter det att eleven gick ut åk2. Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som händer på gymnasieskolan. Examensbevis utfärdas enligt den planeringen som finns i elevens Individuella studieplanen.