Anton
    Hej!

    Jag vill fråga ett par saker som gör mig fundersam. Jag gick ut från gymnasiet för många sedan (2011) och förra och året innan det så ville jag studera upp mina ämnen på komvux och jag fick göra prövningar på mitt gamla gymnasium så jag kunde läsa upp de ämnen som jag hade i fordonsprogrammet. Det slutade med att jag hade topp betyg 5 VG och resten MVG och och det gjorde mig ännu mera taggad att studera något i framtiden. Jag gjorde högskoleprovet för 3-4 år sedan och då gick det inte bra för det var första gången och en närstående person gick precis bort när jag skulle göra det, jag fick 0,4. Nu några senare med allt pluggande på komvux, gymnasium och ett riktigt stort intensivt pluggande inför högskoleprovet så fick jag 1, 9. Det här förgrymmar mig då man har läst i media att det pågår fusk på högskoleprovet och vad kommer UHR tänka när jag söker till högskolan att har fått 0,4 för några år sedan och nu helt plötsligt 1,9. Jag har självklart inte fuskat och det är jag riktigt stolt över. Min fråga är: Vad kommer att hända tror ni?

    Jag undrar också vi som hade MVG, VG och G. Kommer vi ha andra grundläggande behörighet i framtiden när vi söker till högskola och universitet?

    Mvh/ Anton

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    om du har Grundläggande behörighet så har du den "livet ut"; du har uppnått den och då har du den. Det är ingen som kommer att ta din "grundläggande behörighet" ifrån dig.

    Det är inte heller någon som kommer att ta upp frågan varför du hade lägre resultat på högskoleprovet och sedan fick högre resultat. För det första så kan alla ha en "dålig dag" och sedan "en bra dag"; för det andra - så har du pluggat och ansträngt dig och du fick högre resultat nägra år senare... så det är lugnt.

    Lycka till med dina studier och med allt som du bestämmer dig för att göra!

    peter