Privat
    Haj!
    Jag har en liten fundering. Om man nu går i gymnasiet (naturvetenskap) och har F i flera ämnen men kommer att läsa just de ämnena man har F på om man väljer att ta ett tekniskt/vetenskapligt efter gymnasiet, blir man antagen till basåret då? Vad behöver man för behörighet för att komma in på tekniskt basår? Är tacksam för ett utökat svar.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Privat, tekniska basår kan finnas inom olika skolformer. Vad vill du bli på sikt? Vilket yrke är du intresserad av?

    Vi fick nyss svar - var god läs det nedan:
    "Hej,
    Behörighetskravet till basåret är grundläggande behörighet samt någon av kurserna Ma 2a, 2b, 2c eller motsvarande. Vid urvalet kollar man alltså inte på vad studenten har läst för program på gymnasiet eller om hen har läst kurser i biologi, fysik, kemi tidigaret. Basåret är dock i första hand tänkt för studenter som har gjort ett felaktigt val i unga år eller efter avslutade gymnasiestudier har kommit på att naturvetenskap kanske är något för dem trots allt.

    Som jag tolkar det så har den här studenten betyget F i flera kurser så frågan är då om hen uppfyller vårt behörighetskrav. Studenter som söker till basåret och har underkänt betyg i de naturvetenskapliga ämnena från gymnasiet bör fundera över varför man inte klarat dessa på gymnasiet. Om det är för att man har svårt för dessa kurser så kanske inte basåret är att rekommendera eftersom man läser flera svåra kurser på kort tid. Om man däremot har tappat motivationen så kan det kan fungera bättre, men det är oerhört viktigt att motivationen är på topp under det här året. Annars finns risken att det blir ett år med mestadels underkända kurser.

    Om studenten har för avsikt att läsa in behörighet till Biomedicinprogrammet skall hen vara medveten om att det krävs studier på 150 % under två av 4 läsperioder. Under de två andra läsperioderna är det studier på 100 %.

    Jag såg också en kommentar om att ni skrivit att det var konstigt att det var så pass låg meritpoäng till biomedicininriktningen HT17 och jag vill ge en förklaring till detta. På vår hemsida står det att det var 10 platser till biomedicininriktningen HT17, men det är en felaktig uppgift. Egentligen antog vi 19 studenter i urval 2 och vi hade ett planeringstal på 17 (vi gör ett överintag), vilket gör att meritpoängen blev lägre än vad den brukar vara. HT16 antog vi 12 studenter i urval 2 och hade planeringstalet 10, och då krävdes högre meritpoäng för att antas till basåret (BF=4,0, BI=21, BIEX=18,98, BII=ingen antagen, HP=1,25). På hemsidan står det att det finns 9 platser till biomedicininriktningen HT18 och jag skulle vilja säga att man skall ta den siffran med en nypa salt. Anledningen är att antalet platser bestäms av fakultetens kansli i juni 2018 och därför kan antalet platser bli både fler och färre. Redan under sommaren 2017 poängterade vi (dvs basårets administration) för fakulteten att de hade angett felaktiga uppgifter om antalet platser till basårets inriktningar på hemsidan, men fick inget gehör för detta och nu har de mest troligt lagt in felaktiga uppgifter igen. Vi som jobbar med basårets skulle föredra att det inte angavs någon siffra eller att det stod att antalet bestäms i juni.

    Hälsningar
    studieadministratör basåret
    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet
    +46-90-786 50 00
    www.infocenter.umu.se/ ".

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Privat,

    precis som Julia har svarat, så finns det Tekniska basår inom olika skolformer - högskola/universitet, Komvux och folkhögskolor.

    Jag är inte säker på vad din fråga går ut på?
    Vad är det du undrar över?

    Om du vill komma på ett tekniskt basår på högskolenivå, dvs på en högskola eller på ett universitet, då behöver du uppnå Grundläggande behörighet, få examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 och med godkänt betyg i lägst matematik 2 /helst i matematik 3/. På så sätt blir du BEHÖRIG till det tekniska basåret på högskolenivå, men sedan Konkurrerar du om plats med ditt meritvärde (jämförelsetal + eventuella meritppoäng).

    Om jag förstår dig rätt och du vet att du har F i flera kurser på gymnasiet och kommer inte uppnå kraven för Examensbevis, blir du inte behörig till någon utbildning på högskola/universitet, inklusive tekniska basår.
    Och om du på kovux kompletterar upp till examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet, varför söka till det tekniska basåret i så fall ? Du blir ju behörig till många tekniska utbildningar med examensbeviset från NA-programmet, även utan att läsa på ett tekniskt basår.

    *******
    Tekniska basår kan också finnas inom Komvux och på folkhögskolorna; det är gymnasiala kurser som är sammansatta till heltidsutbildningar. Inom Komvux prioriterar man personer med kort tidigare utbildning, dvs ju kortare tid du gick i skolan och ju sämre betyg du har, desto lättare kommer du in på komvux. Det är alltså, precis motsatta "antagningsprinciper" gentemot högskoleutbildningar, där man ska ha så höga betyg som möligt för att komma in.
    ____
    Vad folkhögskolorna anbeträffar, så bestämmer varje folkhögskola själv vem de tar in på sina utbildningar, inklusive de basår som finns på folkhögskolorna.

    Liselotte

    Ett tekniskt basår är en Förberedande utbildning inför en annan utbildning... vill du läsa mot Civilingenjör>>>? eller vad för yrke siktar du på?

    antagningsgräns från antagning till hösten 2017 är rätt låg, konstigt nog. Med tanke på att det är så få platser som erbjuds, är jag förvånad  att man kunde komma in med endast lite högre än alla B-betyg i alla kurser; alla B-betyg i alla kurser ger jämförelsetal på 17.5 men om man har max i merit, då kunde man ha nästan alla C-betyg /ett A-betyg och resten C + max i merit gav plats på basåret/. HP resultat på 1.15 är också lägre än jag hade förväntat mig (med tanke på att det är så få utbildningsplatser som erbjuds).

    • : Jag hade tänkt att ta ett tekniskt basår vid Umeå univeristet med inriktningen biomedicinprogrammet för att sedan läsa vidare till biomedicin. Det är så att jag inte har de bästa betygen och är orolig ifall jag inte kommer komma in eftersom jag tror att det är det enda universitetet som ger möjlighet att välja en inriktning för att sedan få en garantiplats. Vad jag vet så finns det garantiplats vid andra universitet och högskolor men inte när det gäller biomedicin.
    • Liselotte : Enligt info på https://www.umu.se/utbildning/program/tekniskt-naturvetenskapligt-basar/?orientation=IBIM#applications kommer det endast finnas totalt 9 studieplatser på den inriktningen på basåret, av dem 3 st. fördelas i HP-urvalet och 6 st. platser för sökande i betygsgrupper och då söker folk från hela Sverige. När det är så få platser, blir konkurrensen mycket hårt. Det kan därför vara lättare att komma in på Biomedicinprogrammet direkt, än via basåret? :(
    • : Om man kollar på antagningsstastistiken så har 22 personer antagits i det första urvalet och 19 personer i det andra urvalet för 2017. Hur kommer det sig om det bara finns 9 platser? Det är så att jag saknar behörigheten för att kunna söka direkt till biomedicinprogrammet eftersom jag går i natur med inriktningen sam, därför behöver jag läsa de andra ämnena som jag behöver.
    • Liselotte : Kika på mitt utökade svar. Enligt info på Umeå Universitetets hemsida kommer det HT18 finnas 9 st. platser på Inriktningen Biomed.på basåret. Sök till basåret men sök också till komvux för att komplettera och kunna sedan söka till Biomed.programmet direkt.
    Läs alla kommentarer