Azeeza

    Hej! Jag är 20 år gammal (fyller 21 i år) och är väldigt flygintresserad! Jag har tagit gymnasieexamen då jag studerade samhällsprogrammet med beteendevetenskap som inriktning. Jag pratar flytande svenska och arabiska. Har dessutom goda kunskaper inom engelska i båda tal och skrift. Min fråga är då, vad är det som krävs för och få fr.a. praktisera i en flygplats (fr.a. som en trafikassistent) ? Då tänker jag om jag ska studera någon särskild utbildning för det i komvux? Vad rekommenderar du? Jag vet att den enklaste vägen är om man har nu läst ''Hotell och turism programmet'' men nu är det tyvärr försent för mig... finns det något annat sätt?

    Har läst tidigare i arbetsförmedligs-hemsida att ''Man ska helst ha erfarenhet från ett serviceyrke och goda kunskaper i engelska och svenska i tal och skrift, och gärna kunskaper i ett tredje språk. ''

    Jag jobbar som en vårdbiträde i ett äldrehem (timvikarie) och där handlar det mycket om att vara social och ha en god service för dem äldre... kan detta uppfylla den ovanstående kraven?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Azeeza!

    Precis som Brendan skriver så behöver du inte alltid någon formell utbildning. Det kan bero lite på vilket jobb och vilken anställning som det kan gälla. Oftast får du gå en intern utbildning innan du börjar.

    På Framtid.se kan du läsa om olika yrken som finns på flygplatser.
    Flygplatskontrollant> Du utbildar på arbetsplatsen.
    Flygvärd> Du utbildas på arbetsplatsen.
    Flygledare> Kräver en utbildning.

    Däremot är det viktigt när du söker arbetet att lyfta dels dina språkkunskaper men även intresse av service och det specifika "flyg-yrket".

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare