Amanda
    Hej! Det jobb som jag i framtiden vill söka har ofta som "krav" i arbetsannonsen att man läst en beteendevetenskaplig utbildning (på universitetet). Min fundering är därför vad som "räknas" som detta. Lättast är såklart att läsa ett program som heter just "beteendevetenskapligt program", men det verkar skilja sig markant mellan universiteten i vad man faktiskt läser. På mittuniversitetet är det pedagogik som är "huvudämnet", på Uppsala Universitet väljer man inriktning själv termin 4, mellan Psykologi, Socialpsykologi, och Pedagogik.

    Jag skulle vilja bygga ihop min egna beteendevetenskapliga utbildning då jag redan har 90 högskolepoäng att använda mig av sedan tidigare studier, funkar det då så att om jag läser 90 hp psykologi/sociologi/pedagogik (A,B, och C-nivå inkl kandidatuppsats) kan säga att jag har en beteendevetenskaplig utbildning? Eller hur vet man vilka ämnen som räknas som beteendevetenskapliga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    det är en intressant fråga du ställer. ... beteendevetenskap- är ett mycket "vitt begrepp"; olika inriktningar finns inom det och de vanligaste är just Pedagogik, Psykologi, Sociologi och Kriminologi.
    Kika gärna på info om beteendevetare >www.framtid.se

    Om du vill ta ut Kandidatexamen, vänder du dig för studieplanering till studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen.
    Beteendevetenskaplig kandidatexamen brukar ha ett av de huvudämnen som nämns ovan.
    *****
    OBS! även andra utbildningar, ex. Studie- och yrkesvägledarutbildningen som jag har, kan också "klassas" som beteendevet.utbildning. Vissa av oss, SYV-ar, har tagit Kandidatexamen; men andra - inte. Detta beror på att det finns lite olika upplägg på SYV-utbildningar; man blir lika behörig SYV /med SYV-examen/ men visssa av oss även har kandidatexamen (vilket var förut vanligt att kunna ta ut om man läste SYV-programmet just i Stockholm), och andra - inte.

    Det är många ggr enklare att i sin CV kunna uppge att man har Kandidat med huvudämne "Pedagogik", t.ex... än att bara skriva en förteckning över alla de olika kurser som man har läst och fått godkända högskolepoäng i.

    Varje svenskt lärosäte (högskola/universitet) kan bestämma (inom vissa ramar) lokalt, på plats, vilka kurser som får eller inte får ingå i kandidatexamen från just deras lärosäte.
    De gemensamma "ramar"/regler är:
    att kandidatexamen bör omfatta 180 hp, motsvarande 3 års studier på högkolenivå på heltid;
    minst hälften av de poängen, dvs minst 90 hp måste vara i "huvudämnet";
    det är endast Avslutade och betygsatta kurser som får ingå
    +
    kandidatkurs måste läsas och också den bli godkänd.
    För övrigt, är det upp till varje lärosäte att bestämma vilka kurser du ska kunna ta in i kandidatexamen. Därför måste du få svar från studievägledare eller utbildningsansvarig på just det aktuella lärosäte. Om du inte vill eller inte kan ta ut Kandidatexamen, kan du i så fall bara uppge vilka kurser du läste och fick godkända betyg i - i din CV och söka jobb "på det". Det kan också gå bra!

    Bästa hälsningar

    ANNA