Emilia
    Hej! Jag håller på att försöka hitta en utbildning som skulle passa mig för att sedan kunna få det jobb jag vill. Jag vet inte vad jag vill jobba med men jag vet att jag vill inte ha ett helt stillasittandes jobb vid en dator. Jag vill träffa människor, lära mig nya saker, göra saker och ha tex olika uppdrag. Jag tycker det är väldigt kul med event, kreativiteten inför att fixa saker, pyssla (även om jag inte är så kreativ) så tycker jag att det är väldigt roligt. Många i min närhet säger att jag borde syssla med något inom human resources då jag är social, gillar att träffa människor och göra saker. Samtidigt är jag intresserad av design, kreativa saker. IT media design intresserar mig också. Vill ha en utbildning som kan ge mig mycket valmöjligheter inom dessa kategorier som jag är intresserad av. Socialt, kreativt, skapande, skönhet och smink, träffa människor, inte stillansittandes hela tiden vid en dator. Vad för utbildningar finns det som har med dessa områden att göra? Eller som kan ge mig ett jobb inom sådana branscher? I framtiden vill jag jobba med något som jag kan tjäna bra pengar på som jag samtidigt tycker är kul. För mig är ämnen som ekonomi ett dött ämne inom några år då jag tror att datorer och robotar kommer göra sådant. Om ni förstår vad jag menar. Därför tror jag IT kan vara bra men vad ger en sådan utbildning gör jobb om ni ser vad jag har för intressen.

    Tack på förhand! Ett lite oklart meddelande och fråga men jag är väldigt vilsen med hur och vad man ska välja, vad som finns så det är svårt att förklara vad jag till och med söker.
    :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    du är intresserad av många olika saker, och det är bra. Dock, blir det, precis som du skriver, svårt att ringa in exakt vad du vill studera för ämnen och exakt vad du vill jobba med i framtiden.

    Ett förslag som jag kan ge är att du försöker skaffa dig arbetslivserfarenhet, få vilket jobb som helst nu, snarast och kanske testa på lite olika jobb - många arbetsgivare anställer gärna på "timmar vid behov"; med mer arbetslivserfarenhet kan det bli klarare för dig vad du vill satsa på för utbildning och yrke.

    Ett annat förslag, som ej motsätter förslaget ovan - utan du kan gärna göra både och - är att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se - där det finns tusentals yrkespresentationer; och min förhoppning är då att du hittar något eller några yrken som du blir speciellt intresserad av; på de flesta presentationerna på Framtid.se står det också vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.
    Börja kanske med att kika på yrken inom område "Event":
    https://www.framtid.se/yrke/event-yrken