Dylan
    Hej som rubriken säger, vad gör dem? Har dem olika uppgifter och i så fall vad ska dem göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan,
    Inom anställningen som forskningssamordnare brukar man ingå i det regionala och nationella nätverk av personer som arbetar för utvecklingen inom ett visst forskningsområde.
    Forskningssamordnare brukar arbeta utifrån utvecklings- och forskningsstrategin och i arbetsuppgifterna ingår att man ska koordinera och initiera tänkbara forskningsprojekt, seminarier, föreläsningar och konferenser i samarbete med forskare vid olika universitet.

    Detta samarbete ska bidra till ett ömsesidigt kunskapsutbyte, kunskapsutveckling och kunskapsspridning. I uppdraget som forskningssamordnare ingår också att vara omvärldsbevakare och se vilken forskning som idag bedrivs i Sverige men även i andra länder.

    Kvalifikationer

    Forskningssamordnare ska ha utbildning på högskolenivå och det är meriterande om man har avlagt en doktorsavhandling.