Student
    Hej!

    Jag är kluven i vad jag vill bli i framtiden och ansökningarna till universitetet börjar snart.
    Jag har länge gått runt och funderat på läraryrket, civilekonom eller samhällsplanerare. Jag vet dock inte riktigt konkret vad en samhällsplanerare gör. Jag har läst lite men det verkar vara mycket? En speciell inriktning jag är intresserad av är bostäder och kollektivtrafiken! Hur jobbar man med det?

    Hur lång är utbildningen? Vart exakt går man och söker jobbet som samhällsplanerare? För som lärare så går man till skolan och söker jobb där, men vart går en samhällsplanerare? Är framtiden säker för en samhällsplanerare för jag vill inte plugga det programmet om jag blir färdig och det inte finns något att göra.

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohamad,
    det finns inte jobbgaranti i Sverige... tyvärr.
    Det finns, alltså, risk att med vilken utbildning som helst - ändå vara arbetslös. Det vi på Fråga SYV vet om yrket Samhällsplanerare - presenterar vi på framtid.se/yrke/samhallsplanerare.
    Du får också gärna kika på Platsannonser (jobbannonser) på Arbetsförmedlingens hemsida - just idag, den 23 juli 2018 - ser jag 25 platsannonser.

    Länktips: arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken.

    Liselotte