barbareata

    När jag söker upp det så förstår jag inget av vad det är. Det är så att jag går som sagt i 9an och undrar vad ett programinriktat val innebär? och vad innebär det att man kan läsa i komvux efter 3an i gymnasiet. Min lärare förklarade åt mig att om man har till exempel F i matte i 9an kunde man gå in dit men jag förstå inte

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Barbareata!
    Programinriktat val är ett av Introduktionsprogrammen. Info finns bl.a på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV men jag ska försöka förklara även här, nedan:
    Tanken är att elever som är inskrivna på Programinriktat val går i en vanlig klass med andra elever på gymnasiet, men i det ämnet de de "ligger efter" (t.ex i matematik) så läser de "på annat sätt", t.ex i små grupper eller med speciallärare, om det behövs och möjlighet finns till det; tanken är då att eleven läsa ikapp och när hen uppnått godkänt betyg i, säg, Matematik för grundskolan, går elever vidare och läser gymnasiematematik - Matematik 1.
    Har man svårt för matte, rekommenderar jag att välja i första hand ett yrkesprogram eller inom högskoleförberedande program ett program som inte innehåller mer matte än matematik 1b (Humanistiska och Estetiska programmen innehåller endast matte 1).
    Yrkesprogram är att föredra i fall man har svårt för matte, pga där läser man minst matte (endast Matematik 1a).

    • : tack så mycket för svaret
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!