Martin Emil
    1. Får Idrott och Hälsa B ingå i ett slutbetyg ifrån komvux?
    2. Vad motsvara Affärsjuridik 50p, Rättskunskap 50p och Teknisk kommunikation 50p dagens motsvarighet? Har godkänt i alla dem, fast gamla betyg systemet. Eller kan man läsa någon 50p kurs till med dem, som motsvara en 100p kurs dagens betyg systemet?
    3. Har jobbat 6 heltidsår, kan man genom arbetsgivarintyg och kärnämnen få ut ett Slutbetyg?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Läs info på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    om hur man ansöker till högskola på Reell kompetens.

    För slutbetyg behöver du minst 2350 betygsatta gymnasiepoäng och sista dag att ta ut slutbetyg är 1jan2017.

    Vissa gamla kurser kan ingå i examensbevis från komvux, och om du är intresserad av att läsa mot examen, behöver du göra planering med SYV på komvux. Grundreglerna är att det är minst 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 godkända poäng och svenska 3, gammal kurs Sv C samt eng 6, gammal kurs eng B är obligatoriska för examen (det var de inte för slutbetyg ).

    Studie- och yrkesvägledare

    Nu har jag pratat med expert på Skolverket och fick svar att de på Skolverket har ingen kännedom om möjlighet att ersätta betyg i gymnasiala kurser med arbetslivserfarenhet.

    Däremot får kurser betygsatta med IG betyg ingå i Slutbetyget.

    Dock begränsas möjligheterna också av olika regler men ibland kan rektor bevilja undantag, därför är mitt råd till dig att du tar alla dina betyg till SYV på komvux och ni tar en diskussion om dina möjligheter vad det gäller att få ut ett slutbetyg eller läsa mot examensbevis.

    • : Jag vet att idrott och hälsa a, får ej ingå och heller inte Estetisk verksamhet. Men får idrott och hälsa B ingå, ja eller nej? Sen har jag översatt alla gamla till nya utan affärsjuridik, rättskunskap och teknisk kommunikation, finns dem att översätta till gy11? Menade vissa kurser är sammansatta, affärsjuridik med annan 50p kurs, får jag affärsjuridik 1 på 100p. Min fråga var finns motsatsen emot kursen, eller något jag kan läsa till att få någon gy11 kurs? Sen sista frågan, om jag läste matematik B på 50p och översätter den till dagens matematik 2 på 100p, får jag dem 100 p automatiskt? Eller bli det bara dem motsvarande 50p som jag har idag?
    • Liselotte : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar på din fråga.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martin EmiI!

    vi har kontaktat en sakkunnig på SkoIverket som säger att det är "farIigt" att på egen hand försöka sätta ihop sitt SIutbetyg, därför att det är många och krångIiga regIer, bIand annat 8-års regeIn. T.ex om något av dina betyg är mer än 8 år gammaIt, får ej den kursen ingå i ditt SIutbetyg. Har du något betyg som är mer än 8 år gammaI?

    För övrigt, så är sjäIvaste "faktum" att få ett SIutbetyg, ett Undantag. Som regeI, måste man sedan fIera år tiIIbaka Iäsa mot Examensbevis. För att du ska kunna få ut ditt SIutbetyg, måste rektor på komvux fatta besIut om att göra Undantag och Iåta dig Iäsa mot ett SIutbetyg. Du kan sjäIv Iäsa om det på SkoIverkets hemsida>>>

    Om du ska få SIutbetyg, då är det Matte B 50 p. som du får in i det, varför skuIIe du "översätta" den kursen tiII Matte 2?

    EIIer menar du att du viII få Examensbevis med Matte 2 i Examensbeviset, när du har betyg i matte B (och du ska ej behöva Iäsa mer matte, men viII räkna det som 100 p.)?

    För att det inte ska bIi väIdigt fei, måste man först vara säker på:

    - Har du SamIat betygsdokument? Från viIket/viIka år är dina betyg?

    Bäst är det att visa dina betyg tiII en SYV på KomVUX. Om du inte kan göra det, var god skriv av aIIa kurser som du har betyg i;  med tiIIhörande kurskoder och viIket år du fick betyget.

    Det du "översätter" från gamIa tiII nya kurser... vad skaII du använda den "översättningen" tiII?

    Om du ska söka tiII högskoIa/universitet - då kräver Antagning.se SIutbetyg eIIer Examensbevis för att bekräfta GrundIäggande behörighet.

    Utifrån din fråga gissar jag på att du viII få GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Om det är så, då behöver du SIutbetyg eIIer Examensbevis. Och då är frågan om du kan hinna få ut SIutbetyg innan 1 jan2017.

    Idrott och Hälsa B får ingå i ett slutbetyg ifrån komvux. De andra tre 50 poängskurser får också ingå. Hur många fIer poäng har du och i viIka kurser?

    Några "utfyIInadskurser" att Iäsa upp från mindre gammaI kurs tiII en större ny kurs finns tyvärr inte. Du kan Iäsa en ny större kurs heia kursen eIIer göra Prövning i den, för att få betyg.

    Om du inte tar ut SIutbetyg innan 1 jan2017, "förIorar" du de poängen som Affärsjuridik 50p, Rättskunskap 50p och Teknisk kommunikation 50p ger, därför att de får ej omvandIas tiII nya kurser (de finns inte med på motsvarandeIistan och jag fick bekräftat av en expert från SkoIverket att de inte kan omvandIas).

    Du har 6-årig arbetsIivserfarenhet & kanske kan få GrundIäggande behörighet genom "reeII kompetens".

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII någon sort hjäIp för dig!

    VänIiga HäIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte