Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Grundläggande behörighet är densamma för alla svenska högskoleutbildningar, inkl. civil- och högskoleingenjörsprogrammen.
    I din fråga nämner du "sva3" - jag antar att du menar "svenska som andraspråk 3" en gymnasial kurs som också brukar förkortas till SAS 3 och det är högsta gymnasial kurs inom ämnet "SAS, svenska som andraspråk"; ingen högre kurs inom det ämne finns och det är därför ej möjligt att läsa en högre kurs än SAS 3 inom ämnet "svenska som andraspråk" och godkänt betyg i SAS 3 (eller svenska 3) krävs om man ska vara behörig till högskolestudier (det ingår i grundläggande behörighet).
    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare