Dania
    Hej!
    Jag fick underkänt i Matematik i 9an, därför fick jag gå i IM programmet på gymnasiet. Jag har gått på det i ungefär 3 veckor nu men det känns som att jag inte lär mig någonting och jag vet knappt något om programmet eller vad som kommer hända i framtiden.
    Kommer jag att gå detta program under hela min gymnasietid eller kommer jag kunna plugga alla ämnerna tillslut?
    Det ända jag pluggar just nu är högskolans matematik, alltså det jag hade i 7an, 8an och 9an. Jag har bara 3 lektioner per vecka och varje lektion är 80 minuter. Det känns som att jag knappt går i skolan och jag lär mig ingenting, jag har inte engelska, svenska, historia osv.
    Hur länge går man i IM programmet? När kommer jag kunna läsa alla ämnen och gå i gymnasiet ordentligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dania,

    IM - är en förkortning för INTRODUKTIONSPROGRAMMEN, det finns 4 olika program och jag vet inte vilket av dem du går.
    Jag kan gissa på att du kanske går Individuellt alternativ (men det är bara min gissning); för att kunna läsa på ett nationellt program måste du först få godkänt betyg i matematik "grund" (alltså det man får i slutet av år9 på grundskolan). Utan E eller högre betyget i matte grund är du inte behörig till gymnasiets nationella program.

    Du måste ha möjlighet att träffa en studie- och yrkesvägledare på din skola och få svar på vad för utbildning du går idag. Återkom sen, när du vet vilket program du går på.
    Vilket yrke är det som intresserar dig? Vad vill du bli när du blir "stor"? :) Om det är ngt av yrkena som man lära sig på Yrkesintroduktion - så kanske du kan redan nu byta till Yrkintro?

    Programinriktat val (som också hör till IM) tror jag inte du går för då skulle du läsa i en vanlig klass och endast i matte skulle få extra-stöd.

    Att du lär dig "ingenting" låter ju inte bra. Du läser ändå så pass mycket matte, att du borde lära dig mer inom matte, tycker jag. Varför gör du inte det, tycker du?
    Du kan kanske gå på praktik de dagar du inte är i skolan... skulle du velat det? Och testa på hur det är att jobba? Prata i så fall med SYV eller mentor/klasslärare och i fall du inte hittar någon av dem - med rektorn på IM.
    Du är ännu inte myndig (under 18 år) och kan därför be dina vårdnadshavare "föra din talan" - alltså kontakta rektorn på din skola eller annan personal och få fram vad den utbildning heter som du är inskriven på idag och vad är tanken att det ska hända i framtiden; du borde ha tillgång till din Individuella studieplan.