Fia
    Går sam beteende men undrar vad lägsta behörigheten är nästa år eller i år på socionom- psykolog? Jag vill bli psykolog eller socionom men har mest E-C i betyg,
    Vad är skillnaden mellan dessa två yrken? Jag har F i matte 1b, går sista året nästa år. Men tänkte kämpa och få godkänt i matte 1b, krävs det mycket matte? 2 b får jag fixa på komvux. Har man mycket engelska i dessa utbildningar?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fia,

    behörighet i matte 2 kan få genom godkänt betyg i matte 2a (på komvux) - 2a är lättare att få godkänt betyg i, än i 2b. Men för Examensbevis för Samhällsvetenskapsprogrammet krävs det BETYG i matematik 2b. Du kan ha F betyg i matte 2b i ditt examensbevis. Sedan kan du läsa matte 2a på komvux. Utan godkänt betyg i matte 1b får du inte ut examensbevis från samhällsvetenskapsprogrammet.

    Det är bra att du tänker kämpa och få godkänt i matte 1b.

    Kämpa på så gott du kan och försök få så höga betyg du kan. Mer kan du inte göra.

    Psykologprogrammet är en mycket populär utbildning och inte ens alla A-betyg kan garanterat ge plats. Något lättare är det att komma in på socionomprogrammet.
    Exakt hur höga betyg kommer att krävas i framtiden, är det ingen som vet. Antal utbildningsplatser ställs mot de betyg som sökande har och man I EFTERHAND, när antagningen är genomförd ser man vart antagnings "hamnade".

    Du kan inte göra bättre än du kan; kämpa på och få så höga betyg du kan. Gör också högskoleprovet.

    Om det tyvärr blir så att du se att du inte har någon rimlig chans att komma in på socionomprogrammet, kan du titta på andra utbildningar - både på högskolenivå och i andra skolformer som t.ex folkhögskola>> och yrkeshögskola>>.

    Några tips - om vad som exempelvis kan finnas inom yrkeshögskola som kanske kan bli av intresse för dig:

    YH till Med.sekreterare i Uppsala>>

    YH till Stödpedagog i Uddevalla>>

    YH till pedagog KBT i Västerås>>
    YH till - Integrationspedagog på distans>>

    YH till - Behandlingspedagog i Hudiksvall>>

    Hälsningar

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du frågade även vad skillnaden mellan Socionom och Psykolog var.

    Du får gärna se info om >>yrke/socionomyrken och om >>yrke/psykolog.

    Psykolog är i Sverige ett så kallat Legitimationsyrke>> - utbildning till psykolog är 5 år på heltid.

    Utbildning till socionom är kortare, i dagens läge 3,5 år på heltid.

    Socionomer får inte legitimation, men det är en Yrkesexamen, där innehåll i utbildningen är strikt fastställt, man kan inte sätta ihop sin egen utbildning, utan måste komma in på socionomprogrammet, annars blir man inte socionom.

    Du frågar om skillnader - och det finns rätt så många, men jag vill i första hand svara så här: socionomer ställer inte diagnoser på folk, utan samtalar med dem och hjälper dem att "komma vidare" och lösa sin situation på egen hand och i fall det behövs - hänvisar socionomer vidare till sjukvården eller förmedlar kontakt till psykologer.

    Psykologer kan ställa diagnoser och även i vissa fall sjukskriva och förskiva mediciner. På det sättet kan yrke psykolog "närma sig" läkaryrket.
    Socionomer kan inte sjukskriva eller förskiva mediciner.

    Många nyutbildade socionomer jobbar som Socialsekreterare>>, där man ibland kan känna sig som en ekonomibiträde, som för det mesta endast "betalar ut socialbidrag" - räknar ut hur mycket som personen har rätt till att få och betalar ut de summorna; och så finns det ofta tyvärr inte tid till ngt. annat som egentligen är socionomens profession: att stödja och motivera människor till att göra positiva förändringar i sina liv.

    • : Vad är behörighetskraven dvs HP och gymnasiebetyg? Finns det liknande utbildningar som påminner om dessa? Jag älskar att hjälpa människor och är bra på att prata med människor. Men vet inte om jag kommer kunna komma in. Men högskoleprovet hur mycket borde jag plugga till det för att klara 1,5 HP? såg att de krävde så mycket för psykolog utbildningen.
    • Julia : Det är ingen som på förhand kan svara om exakt hur högt resultat på högskoleprovet eller hur höga betyg kommer att krävas. Man måste bli BEHÖRIG och för det räcker det med godkända betyg /E/. Sedan kONKURREAR kan om plats... Det som att du vill komma in i final på en tävling... det finns 6 stycken finalplatser. Hur snabbt måste man springa?:) Ju, så snabbt så att man kommer bland de sex stycken som springer snabbast! :) På samma sätt är det med konkurrens om utbildningsplatser: det gäller att vara bland dem med högsta betyg och "så länge platserna räcker". Ingen kan svara vad dina konkurrenter kommet att ha för betyg... Antal utbildningsplatser kan också ändras.
    • Julia : Det är inte så att de "kräver" 1,5 på högskoleprovet för psykologutbildningen, utan det visade sig då att de som hade lägre än 1,5 kom inte in. Nästa gång kan man kanske komma in med 1,3 eller så kommer man inte in ens med 1,6... det vet man inte på förhand.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du skriver att du älskar att hjälpa människor och är bra på att prata med människor, vilket är jättebra!

    Du frågar om "liknande utbildningar". Det är inte så lätt att svara på och framförallt att ge en fullständig lista på alla "liknande utbildningar" - för att de kan likna på olika sätt, ex. yrken som Personlig assisten>> eller Servicemedarbetare i sjukvården>> hjälper också människor och man pratar också där med folk, och man kan få jobb även utan någon speciell utbildning. Detsamma gäller för God man>>Hemtjänstpersonal>> och Ledsagare>>.

    Det är alltså så att man behöver inte nödvändigtvis gå någon eftergymnasial utbildning för att hjälpa folk genom sitt jobb och ha ett jobb där man även pratar med folk ganska mycket.

    Även >>>parkvärdar hjälper människor och pratar ganska mycket med dem.

    Andra yrken där man hjälper människor (och det gör man i princip i alla yrken) - och där man pratar mycket med folk är bland annat

    Kommunikatör>>

    Kundtjänstmedarbetare>>

    Som värvare >> kan man t.ex värva medlemmar/givare till Amnesty eller Läkare utan gränser. Och jobbet som värvare kan man få direkt efter gymnasiet.

    Det är alltså en stor fråga - om du behöver gå någon mer utbildning över huvudet taget eller om du kan få jobb direkt efter gymnasiet där du hjälper människor och pratar med dem.

    Det är dock en helt annan situation om du vill läsa och om du t.ex vill läsa just på högskola/universitet. Eller om du kan tänka dig läsa på andra nivåer. Vill du kunna jobba inom ett visst yrke, måste du först bestämma - vilket yrke. Kika gärna på många olika presentationer på www.framtid.se