Rasmus
    Angående logik, mattematik, filosofi-programmet på Stockholms universitet.

    Jag söker vägledning angående möjligheter att studera i förberedande syfte inför SU:s teoretiska filosofi-program. Jag har matte 2b men förberedelsekursen under sommaren kräver matte 3b. Är det möjligt att studera detta och de resterande kurserna som krövs på komvux istället eller dylikt samt kan jag möjligen studera dessa kursen under tider mina kamrater går den första kursen i teoretisk filosofi om jag börjar efter sommaren? Hinner jag alternativt studera dessa kurser under sommaren så att jag är redo tills kursstarten?
    Jag har studerat en hel kurs(30p) teoretisk filosofi på lunds universitet med VG i slutbetyg (VG då VG var högsta möjliga) och studerat i detta nu praktisk filosofi på lunds universitet. Om jag genom denna kurs kan tillgodose mig den första kursen så skulle jag möjligen kunna studera mattematiken som krävs på komvux men ändå kanske gå på föreläsningarna till den teoretiska filosofik?
    Om det är möjligt att få tala per Skype eller dylikt så skulle det vara mycket hjälpsamt. Alternativt så skulle hänvisning till en mer passande SYV vara guld värt, syv på lunds är fullbokade ändå tills sista anmälningsdatumet.
    Mitt namn är Rasmus Kasurinen, personnummer 199602285950, tel. 0738174974.

    Mvh: Rasmus Kasurinen

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Rasmus,
    till Komvux bör du söka i den kommunen där du är folkbokförd. Om det krävs godkänt betyg i matematik 3, så måste du ha det betyget senast 21 juni 2018 (sista kompletteringsdag) - om du söker utbildning till högskola/universitet som startar hösten 2018. Det är reglerna det... om ngt. undantag kan göras - får du fråga de utbildningsansvariga på just den utbildningen som du vill komma in på.
    Att Studievägledare på högskoleutbildningar är fullbokade t o m sista ansökningsdagen, som är 16 april - är mycket möjligt. ... Man ska helst vara "ute" i god tid. Testa kontakta programrektor, lärare på utbildningen - skicka mail till registrator på den aktuella högskola /eller universitet/ - det är det vi kan råda dig att göra. Om Undantag ska göras - krävs det beslut från de utbildningsansvariga och då måste du kontakta dem och få svar från dem.
    Fler tips - kontakta Antagning.se - de har tel.tid på vardagar kl.9-16 och tel.nr är 0771-550720.

    Ang. läsa på komvux
    Matematik 3b och 3c är kurser på 100 gymnasiepoäng som på heltid kan läsas på fem veckor. Matematik 3b och 3c är "motsvarande kurser" dvs i princip samma kurs men 3b har inriktning mot ekonomi och 3c - inriktning mot naturvetenskap. Man tycker det är något lättare att få högre betyg i matematik 3b.
    Du blir lika behörig om du får betyg i matte 3b eller 3c, vilken som.
    Om komvux i din kommun kan ge dig plats på en kurs så att du hinner bli klar innan 21 juni 2018, kan bara komvux i din kommun svara på.
    En annan möjlighet är att du skaffar dig kunskaper genom självstudier och gör en prövning. Prövningsavgift är på 500 kr. Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig till prövning - då många vill göra prövnignar. Prövning får man göra i alla kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    Vi på fråga syv kan endast ge allmän/generell information, länkar till andra sidor och allmänna tips/råd.
    Vi har ingen möjlighet att vägleda på annat sätt än genom den här sidan - som är Öppet forum, där tanken är att alla ska kunna lära sig genom att läsa alla de olika frågor/svar.
    Det är på det sättet "allmän vägledning", inte personlig.
    Vi svarar givetvis på just Din Fråga. Men alla som är intresserade har möjlighet att läsa din fråga och våra svar. Det är just tanken med forumet - att ge möjlighet för många att skaffa sig uppfattning om olika möjligheter, tankesätt och vilka regler är "fasta" och var det finns möjlighet till förhandling eller för att få igenom ett undantag.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!
    Vänligen

    L.

    Liselotte