Lina
    Hej! Fattar inte hur jag ska räkna ut mitt meritvärde & allt det här. Snälla hjälp?

    ENGENG05 100 C
    ENGENG06 100 D
    FIOFIO01 50 C
    HISHIS01b 100 A
    HUMHUM00S 100 C
    IDRIDR01 100 B
    SAMINR0 100 D
    PEDKOU0 100 C
    LEDLED0 100 B
    MATMAT01b 100 D
    MATMAT02b 100 E
    MODSPA01 100 B
    MODSPA02 100 D
    NAKNAK01b 100 D
    PSKPSY01 50 B
    PSKPSY02a 50 B
    RELREL01 50 C
    SAMSAM01b 100 D
    SAMSAM02 100 C
    SAMSAM03 100 D
    SOISOO0 100 B
    SVESVE01 100 C
    SVESVE02 100 D
    SVESVE03 100 C

    Meritpoäng:

    ENGENG07 100 D
    MA03b 100 F

    Håller just nu på att pluggar upp mitt F till förhoppningsvis ett E eller högre. Kommer även göra en del prövningar i många kurser som jag bara har slarvat i & därför fått lågt betyg i. Behöver veta mitt värde så jag vet hur mycket jag behöver plugga upp.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina, jag förutsätter att du har Examensbevis från gymnasieskolan.
    I så fall - utifrån de betyg som finns i din fråga blir Jämförelsetal 13.96
    Engelska 7 ger 1.0 i merit - då blir MERITVÄRDE 14.96
    Om du söker till utbildning som inte kräver matte 2, får du 0.5 i merit till - för matte 2, alltså - och ditt Meritvärde vid ansökan till den utbildning som inte kräver matte 2 blir 15.46

    om du läser upp matte 3 till godkänt nivå och söker sedan till utbilnding som inte kräver matte 2 eller 3, får du ca 0.4 i höjning av jämförelsetal /om du får E betyg i matte 3/ + 0.5 i merit. Då blir det höjning + 0.9

    vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej! Tack för svaret. Så du menar att Ma3b ensamt blir 0.5 i merit? Behöver ma2b men ej Ma3b så då blir det ingen höjning på +0.9 utan endast +0.5 om jag får godkänt i Ma3b?
    • Anna : Det blir höjning på mer än 0.5 om du får godkänt betyg i matte 3b. Du får en halv meritpoäng, men betyget kommer också att räknas in i ditt Jämförelsetal; och om man får E i stället för F, blir höjning i jämförelsetalet på ca 0.4. Tillsammans med en halv meritpoäng, blir den Totala höjningen på 0.9.
    • : Okej, så mitt totala värde blir alltså 15.86?
    • Julia : Om du får godkänt betyg dvs E i Matematik 3, ja, då borde ditt meritvärde bli det. Om du får högre betyg, t.ex D - då höjer du med ytterligare 0.1 och för varje betygssteg - med 0.1... Så försök få så högt betyg som möjigt och lycka till! :)
    Läs alla kommentarer