Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Vård&Omsorgs-College är ett begrepp som beskrivet en sort "samverkan" mellan olika aktörer och utibildningar på olika nivåer och inom olika skolformer ingår eller "omfattas" men får att få lov att ingå i VO-college måste man påvisa att utbildningen håller hög kvalité och vissa andra villkor måste också uppfyllas.

    VO-college erbjuder en kvalitetssäkrad utbildning inom vård och omsorg i nära samverkan mellan utbildning och arbetsliv. Under ett och samma koncept finns vård- och omsorgsprogrammet på gymnasienivå, Vård- och omsorgsutbildning på Komvux och specialistutbildningar för undersköterskor på Yrkeshögskolenivå  - samlade.

    Det övergripande syftet med samverkan inom VOC  är att trygga framtida personal- och kompetensförsörjning inom vård och omsorg. Vidare är syftet att höja kvalitén inom vård- och omsorgsutbildning och öka attraktiviteten till vård- och omsorgsyrken.

    _________
    ... exempelvis gäller för VO-College Stockholm
    I samverkan ingår Stockholms stad, Solna stad, Sollentuna kommun, Haninge kommun, Botkyrka kommun,  Röda Korsets högskola och Stockholms läns landsting.

    Utbildare som är certifierade inom VO-College har rätt att ge diplom till de studerande som har läst minst hälften av sin gymnasie- eller vuxenutbildning i ett VO-College och för övrigt uppfyller kraven för diplom.

    Diplom kan också ges till elever vid certifierad yrkeshögskola som får en yrkeshögskoleexamen eller en kvalificerad yrkeshögskoleexamen.

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    VO-College är en kvalitetssäkrad samverkan mellan utbildningsanordnare och arbetslivet inom vård- och omsorg.

    De utbildningsanordnare som ingår i samverkan har genomgått en certifiering gentemot nationellt ställda kvalitetskrav.

    För mer information, besök gärna vocsthlm.se eller den nationella hemsidan www.vo-college.se

    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledare