Shams
    Vill helt enkelt veta vad Pre-IB är och vart man kan läsa det.
    • Daniel : Pre- IB är inte en kurs. Det är ett namn för "första året på IB-utbidningen på gymnasiet i Sverige". Det är "preparand-år" inför IB-programmet, Pre-IB. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shams,

    "pre IB" är första året som svenska elever läser när de kommer in på gymnasieskolans IB-programmet i Sverige. Det kan vara olika på olika skolor, men allt som oftast läser man samma kurser som elever på NA, naturvet.pr och/eller SA, samhällsvet. programmen läser fast man läser kurserna med undervisningsspråk Engelska.
    Det finns vissa gemensamma regler på IB-gymnasier, men i mångt och mycket är det också varje skola som bestämmer själva - t.ex på vissa skolor i Sverige läser man Idrott och hälsa 1 och vissa andra gör man inte det; eller läser kursen på längre tid än 1 år... eller så kan det vara frivilligt att läsa den... detta för att den ingår inte i IB-upplägget. Även andra skillnader förekommer... och det är då bäst att fråga på just den IB-skola där man vill senare läsa. IB-gymnasieskola kan göra BEDÖMNING att eleven kan klara studier på IB-programmet och ta in eleven även om hen ej formellt sett uppfyller kraven. Att man blir antagen eller inte kan också bero på om de har ledig plats eller ej.
    ***
    I Sverige ligger elevens rättigheter vad det gäller IB-studier på gymnasiet i att
    - söka till pre-IB med sina betyg från grundskolan och konkurrera om studieplats;
    och - om man på sina grundskolebetyg blir Antagen har man sedan rätt att läsa i 3 år under förutsättning att man klarar kraven, gör tillräcklig progression i sina studier.
    Att hoppa in på IBprogrammet, mitt i studierna, hör inte till elevens rättigheter. Det är alltså skolans bedömning som gäller.
    Även om eleven är högst lämplig, kan inte skola ta in om ingen ledig plats finns. Platserna kan vara helt upptagna av elever som kom genom Konkurrens in på Pre-IB och fortsätter läsa; ingen hoppar av  och då finns det inga lediga platser på skolan.