Linn
    Hejsan! Jag har en fråga, vad som är skillnad mellan gymnasieexam och betygdokument? Eftersom jag har tidigare fick komplettera min kurs i komvux för att för ut min gymnasieexam, men sen läser jag en till kurs som är behörighet i min högskolanansöka. Efter har fått betygen från kursen, ringde jag till kommunen och ber de att gör en ny exam till mig(Kommunen som jag har nyss bokförd) då sa det att de kan inte göra en gymnsoeexam till mig om jag redan haft en, men om jag har betygsdokument och har läst minst en kurs hos de så kan de skriv ut en exam till mig.
    Så jag undrar vad som är skillnad mellan examen och betygsdokument, finns inte i de båda 2 har en listan av kurser samt betyg brevid?!

    Vänligen
    Linn

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    Om du redan har fått EXAMENSBEVIS då skickar du ditt Examensbevis + övriga kurser (betyg i dem) som inte finns på Examensbeviset - tillsammans när du söker till högskola/universitet. Antagning.se räknar då ut ditt meritvärde med hänsyn till både Examensbeviset och de kompletternade betygen.

    Om du aldrig tidigare fått Examensbevis (utan du kanke bara har fått Studiebevis eller någon annan typ av dokument) då kan komvux utfärda Examensbevis till dig.

    Om du är osäker på vad som gäller just för dig, då är det bäst att ta med dig alla de betyg som du tidigare har fått /eller kopior på de betygen om du inte vill bära originalbetygen fram-tillbaka och rikera tappa bort eller förtöra dem på vägen/ och träffar en Stuie- och yrkesvägIedare på komvux, som tittar på alla dina betyg och säger till dig vad som gäller i just ditt fall.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte