Kawsar

    Vad är skillnaden mellan kurserna(religionskunksap 1 och religionskunskap specialisering)? vad lär man sig i den ena som man inte lär sig i den andra? vad lär man sig i den första kursen som man bygger på/fördjupar sig i i den andra kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om gymnasiala kurser i Religionskunskap - se info på Skolverkets hemsida. Det finns idag 3 kurser inom ämnet Religionskunskap inom den svenska gymnasieskolan:

    Religionskunskap 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram, vilket betyder att BETYG i religionskunsap 1 måste finnas med i examensbeviser; utan det betyget kan man inte ta ut examensbevis.

    Religionskunskap 1 och 2 är "små kurer" á 50 poäng/styck.

    Rel.spec är en dubbelt så stor kurs, á 100 p.

    En 50 p.kurs läser man på heltid på 2,5 veckor och en 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor.

    Exakt vad man lär sig i varje kurs - är det en fråga som du bör ställa till lärare i det ämnet; som SYV vet man inte det - för att man är inte lärare i det ämnet; några SYV-ar kanske själva läste de kurserna och då kan de i så fall berätta om sina peronliga erfarnheter... men det är nog väldigt få SYV-ar som har hunnit göra så (detta för att de nya gymnasia kurser har funnits i bara några få år...).
    Du kan på skolverkets hemsida läsa om innehåll i kurser och även ringa till Skolverkets upplysningstjänst - 08-527 33200.

    Vänligen
    ANNA