Hej,

    jag tycker att det är viktigt att ta med följande punkter i info till de "nya gymnasister":

    1. Skolk (4 timmar per månad utan en giltig orsak) medför "ekonomiska konsekvenser": studiebidraget dras in av CSN;

    2. Betygen räknas in i jämförelsetal från alla årskurser på gymnasiet;

    3. man måste ta mycket mer ansvar för sina studier än på grundskolan.

    Jag ska samråda med kollegorna och vi återkommer!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, jag håller med ANNA som har listat upp tre viktiga punkter på vilka gymnasiestudier skiljer sig från grundskolestudier;
    Jag vill också lägga till att Gymnasiet är, till skillnad från grundskola, en Frivillig skola. Skolplikten har upphört och man "måste inte" gå på gymnasiet. Men i praktiken finns det få andra alternativ. Mycket svårt att få jobb utan gymnasiekompetens. :(

    Jag skulle också nämna det om Valbara kurser. På grundskolan fick man inte välja så mycket, förutom möjligtvis moderna språk... men på gymnasiet finns det ett antal Valbara kurser, men valbarhet är också rätt så begränsat, tyvärr. Viktigt kanske att påpeka att det är viktigare att läsa "ändå", även om man ej får en valbar kurs som man helst vill ha. Att hoppa av en eller flera kurser eller sluta i förtid på gymnasiet - är ett mycket dåligt alternativ.
    Det är mycket bättre att ha Någon gymnasial utbildning, än ingen... och ibland kan man upptäcka ngt. roligt/intressant även i en kurs som man från början inte velat läsa. :)

    Jag skulle också nämna Gymnasiearbete - en obligatorisk kurs i åk3 på alla nationella gymnasieprogram; bra att redan från åk1 börja fundera på vad "mitt speciella personliga intresse är" och kanske lite "pö-om-pö" börja samla in material till sitt gymnasiearbete, som man kan ha mycket stor nytta av i åk3, sen. :) För att få hjälp med att välja >>>Tema för gymnasiearbete kan man läsa på den här sidan.... där alla "blåa ord" är klickbara länkar som leder vidare till mer info.

    Liselotte