Hej Ulla,

    båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till gymnasiets nationella program, men de är Obehöriga av Olika anledningar, kan man säga.

    Språkintro>> är för elever som kom till Sverige från andra länder, ofta för bara några veckor eller månader sedan och kan inte svenska. De kan ha diverse varierande utbildningsbakgrunder; många har nästan hela gymnasiet avklarat i sina respektive hemländer; andra är analfabeter. De kan inte svenska för de kommer från andra länder där man ej läser svenska. För övrigt, kan de ha väldigt lite gemensamt; kanske ingenting mer än att de ej kan svenska och behöver lära sig just Svenska. De läser SAS, svenska som andraspråk. När de klarar SAS grund, dvs får kunskaper motsvarande Svenska som andraspråk godkänt på vårterminen i grundskolans åk9, kan de /beroende på vad de kan inom andra ämnen och hur deras betyg ser ut, om de har betygen med sig - komma in på diverse olika gymnasieprogram/. Man söker inte till Språkintro, man blir "placerad" där. Samtidigt som man läser svenska kan man också läsa andra ämnen, vid behov; och om eleven vill och kan och behöver det. SAS är viktigaste på språkintro. Andra ämnen ges i mån av möjlighet och behov.

    Yrkesintroduktion>> - finns i olika "varianter"; de vanligaste är Individbaserad och Gruppbaserad yrkesintro. Behörighet för att kunna komma in på yrkesintro är kunskaper i svenska /eller i SAS/ motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för "valt yrke".
    Hit "hamnar" elever som inte fick godkänt betyg i svenska, engelska, matte + minst 5 andra valfria ämnen på grundskolan och med de ej blev behöriga till yrkesprogrammen. Även några särskoleelever kan gå på Yrkesintro, efter överenskommelse mellan personal på särskolan och personal på yrkesintro. En del elever på yrkesintro läser svenska (om svenska är deras modersmål), andra läser svenska som andraspråk och andra har redan godkänt betyg i svenska eller i SAS från grundskolan, men ej har betygen i matte, engelska och några andra grundskoleämnen; då läser de ämnena som de behöver för att bli behöriga till nationella program + de tränar sig inom "valt yrke" som t.ex kan vara fordonsmekaniker, undersköterska eller byggnadsarbetare.

    En del elever blir behöriga till de nationella programmen och går över till "vanliga" (nationella) yrkesprogram; andra elever blir inte behöriga och då är tanken att de under 3 år på yrkesintro lär sig ett yrke och kan bli anställningsbara, även utan gymnasial utbildning.

    Om det är Gruppbaserad yrkesintro - finns det en grupp elever som läser mot samma yrke i en "sammanhållen grupp"; om det är individbaserad yrkesintro - då finns det inte någon grupp, utan varje elev läser utifrån sin egna individuella studieplan och eleverna kan läsa mot olika yrken; yrkesutbildning brukar i så fall antingen vara förlagd till arbetsplatserna eller så läser dem vissa yrkeskurser tillsammans med elever på yrkesprogrammen, men de behöver inte få betyg i kurserna - då de ej är inskrivna på yrkesprogrammen.