Hejsan!
    vi kan ta Samhällsvetenskapsprogrammet som exempel.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf och du ser där en lista på kurser som av Skolverket är godkända som möjliga programfördjupande på SA. Ingen skola kan erbjuda alla dem - för att det är för många olika kurser. Därför begränsar skolorna och gör egna kortare listor på vad som kan läsas på JUST DEN SKOLAN som Programfördjupande.

    Individuellt val är det 200 poäng vilka kurser "som helst" som alla elever på alla gymnasieprogram, som måste välja. Det finns inga listor från Skolverket om vad som får läsas inom Individuellt val för att alla gymnasiala kurser får det, men - återigen - kan ingen skola erbjuda alla kurser utan skriver en egen lista på vad som finns på just den skolan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och att det är nu mer begripligt hur det funkar. Hör av dig annars igen.
    Lycka till med din studieplanering!
    ANNA
    • : Tack för svaret.
    • Mikael : Vi är glada när våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier!