E

    Hej! Jag har eventuellt tänkt läsa naturvetenskapligt basår till hösten, helst i Stockholm. Tycker att det är väldigt få som erbjuder naturvetenskapligt basår just där. När jag är inne på tex studera.nu och söker efter denna utbildning får jag upp förslag på tekniskt basår. Det känns väldigt osannolikt att dessa två basår ger mig samma behörighet efteråt eller har jag fel? Kan någon förklara detta för mig? :) Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ E,
    MENAR DU DE HÄR UTBILDNINGARNA: ?

    "Temin två" började i januari 2020, det är alltså andra delen av basåret. Till hösen 2020 finns det endast en utbildning "tekniskt basår" på KTH: se info på kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-basår

    Allmänt om "naturvetenskapligt basår"
    Basår på högskolenivå är "förutbildningar", inte riktiga högskoleutbildningar; det är frivilligt för lärosätena att erbjuda basårsutbildningar.
    Samma behörighet kan man få genom studier på komvux, på folkhögskolorna och självstuier + prövningar.
    ***
    Tekniskt vs Naturvet.basår
    Tekniska basår inkluderar inte biologi. Men de kan inkludera desto mer matte - t o m matte 5.
    Naturvetenskapliga basår brukar inkludera biologi men inte högre matte än matematik4.
    Man får se (noga) på vad behörighetskraven är och vilka kurser som ingår i "basåret" för att det kan vara olika på olika lärosäten och även på olika basår på samma lärosäte.

    I Stockholm verkar inte ngt naturvet.basår erbjudas på ngt lärosäte med start HT20, men se info om nat.vet.basår i Uppsala:
    studera.nu/jamfor-utbildning/?q=naturvetenskapligt-basår-Uppsala