Lina
    Jag kan inte riktigt bestämma mig om bag ska välja naturvetenskap eller naturvetenskap och samhälle, jag vet inte riktigt vad skillnaden är på inriktingarna, jag vill veta om det är mer eller mindre t.ex matte eller om det är enklare matte på någon utav inriktningarna eller likande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    vilka kurser som ingår i de två inriktningar som finns på NA kan du se i Programplanen för NA >>>.

    Man läser en extra mattekurs, matte 4, en extra kemi kurs - kemi 2; en extra fysik kurs - fysik 2 och en extra biologi kurs - biologi 2 - på inriktningen Naturvetenskap.

    På inriktningen Natur-och-samhälle läser man istället Geografi 1 och Samhällskunskap 2 + har två valbara kurser /en av dem måste vara en "naturvetenskaplig kurs"/.

    På båda inriktningar läser man c-spår i matte, det avancerade matte-spåret i hög takt. Man läser en kurs i Kemi, en kurs i fysik och en kurs i biologi som obligatoriska kurser på båda inriktningar.

    Mer om vilka kurser som ingår kan du se i >> programplanen för NA.

    Inriktning på NA brukar man läsa från åk2. Om du kommer in på gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar, kommer du att under åk1 bli tillfrågad om vilken av de 2 inriktningar som du vill läsa. Man behöver inte välja inriktning redan när man söker till gymnasiet. Om man ombeds "välja" inriktning redan när man söker till gymnasiet, då är det ett önskemål, för skolans egen framtida planering... men man kan ändra sig ang. inriktning sen, när man läser åk1 på gymnasiet.

    Några gymnasieskolor erbjuder bara en av inriktningar och i så fall måste man veta vilken inriktning man har tänkt sig redan när man söker till åk1.