Hej Jamila,
    Yrkeshögskola >> erbjuder kvalificerad eftergymnasial utbildning men inte på akademisk nivå. Yrkeshögskolepoäng och högskolepoäng kan inte direkt "översättas" mellan varandra.

    Högskeleutbildningar är mer teoretiska och yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare, mer praktiska och innehåller mer praktik. Det finns inte några ordinarie vidareutbildningar efter yrkeshögskolan, utan tanken är att man snabbt får jobb och sedan ska jobba och "växa" på arbetsplatsen genom arbetslivserfarenhet och korta fortbildningar: på arbetsplatsen kan man ofta gå fortbildningar - som arbetsgivaren står för, men de kan man gå även utan att man tidigare har läst på yrkeshögskolan. Dvs det är inte några speciella vidareutbildningar efter yrkeshögskoleutbildningar.

    Länktips: Reportage/yrkeshogskola-ger-ratt-kompetens

    yhguiden.se/om-yrkeshogskolan.

    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/elingenjor

    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-syd/elingenjor-elkonstruktion-med-allman-behorighet

    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/elkonstruktor

    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/elkraftingenjor