Hej Ida,

    Som tur är behöver du inte prioritera - utan kan söka båda i första hand. Det är först när du blir Antagen - om du blir antagen till båda, då kan du välja mellan dem. Om du endast blir antagen till en av dem - då har du inget riktigt val mer än att tacka Nej och inte läsa alls.
    Sedan om man t.ex påbörjar en yh-utbildning (eller någon annan utbildning, ex på högskola eller KKU eller folkhögskola eller på komvux) då kan man söka andra utbildningar medan man läser en utbildning och om man kommer in, kan man "byta", dvs avbryta en pågående utbildning för att påbörja en ny. Det är möjligt och finns många exempel på att folk gör så.
    *****
    Ang. möjligheter på arbetsmarknaden så är det så att yrkeshögskoleutbildningar kan endast starta om möjlighet att få jobb med exakt just den kompetensen anses vara god eller mycket god. Därför är chanserna stora att få jobb efter alla yrkeshögskoleutbildningar.

    Du är i första hand intresserad av https://www.yhguiden.se/utbildning/kyh/affaersutvecklare-digital-handel och E-commerce Manager på IHM>> dock är det så att det idag ännu inte är klart om E-commerce Manager kommer att starta, då beslut från Myndighet för yrkeshögskola förväntas inom några dagar...;