Hej Valentina!

    En analytiker är mer "teoretiker" och utredare - är med "praktiker", så tror jag att det ligger till.

    Om man vill arbeta med de praktiska utredningar, satsar man på att bli utredare och om man vill analysera med övergripande: orsaker till varför brottslighet ökar inom vissa typer av brott eller inom vissa geografiska områden - då satsar man på att bli analytiker.

    Studerar gör man på högskola/universitet - Kriminologi läser man. Exakt vilka utbildningar som kommer att finnas när det blir dags för dig att söka, är svårt att säga. Du är ännu bara 16 år och det dröjer några år innan du ska söka till eftergymnasiala utbildningar. Utbildningsutbudet förändras över tid. De utbildningar som finns idag, kanske läggs ner och nya utbildningar skapas, som ännu idag inte finns.

    Du kan också kontakta dem som arbetar på Kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet (de är experter på område) - Anita Heber, tfn 08-16 19 85, [email protected], och Jenny Viström, tfn 08-16 22 15, [email protected]

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA