Gloria
    Hej, jag har bestämt mig att bli en psykolog i framtiden och jag har googlat lite och fått ett intresse i kriminalpsykologi och rättspsykologi men jag förstår inte riktigt vad skillnaden är och vad som krävs för att bli något utav det, och jag undrar också hur lång tid det tar att bli kriminalpsykolog eller rättspsykolog.
    Jag har valt beteendevetenskap i gymnasiet och undrar för att bli något utav det vad det är man ska läsa och vart alltså universitet/högskola?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Gloria,

    i Sverige är Psykolog>> ett legitimationsyrke, dvs man kan inte utan att ha fått examen från Psykologprogrammet (som är ett högskoleprogram) få ut sin legitimation; och kan i så fall inte kalla sig för en "psykolog" eller arbeta som psykolog i Sverige.

    Med samma utbildning - från psykologprogrammet - kan man sedan specialisera sig och bli t.ex barnpsykolog, forensisk psykolog eller rättspsykolog eller någon annan sort psykolog. Utbildning på psykologprogrammet är idag i Sverige fem år /på heltid/.

    Bästa hälsningar

    ANNA