Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ruth!
    jag är inte säker på vad du egentligen vill veta, men jag ska försöka svara så som jag tror du menar... men hör gärna av dig om du vill veta någonting annat.
    Examensbevis och Slutbetyg från gymnasiet är 2 olika typer av dokument om fullständig gymnasiekompetens.
    Studiebevis och Samlat Betygsdokument är 2 olika typer av dokument om o-fullständig gymnasiekompetens.
    ***
    Jag gissar på att du har en fråga om att som vuxen få fullständig gymnasiekompetens och vill i så fall få ut antingen Examensbevis eller Slutbetyg från komvux. I så fall beror det på om du har minst ett godkänt gymnasiebetyg som var betygsatt i det gamla utbildnings-systemet, alltså ett betyg som är satt i skalan IG-MVG. Möjlighet att få betygen på den skalan upphörde sista juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man endast få gymnasiala betyg i skalan F-A. Om alla betyg du har är i skalan F-A (det nya systemet) då är det Examensbevis du ska läsa mot.
    Man kan inte få ut Slutbetyg om man i det inte kommer ha minst ett betyg som är betygsatt i det gamla systemet.
    Examensbevis är sedan flera år standard även på komvux, men det finns fortfarande elever som började på gymnasiet året 2010 eller tidigare och på sin tid inte uppnådde kraven för ett Slutbetyg. De kan fortfarande läsa mot slutbetyg på komvux. De måste ta in minst ett av de gamla betygen in i sitt examensbevis.
    Har man inga kurser betygsatta i det gamla systemet, läser man på komvux mot examensbevis. Från 1 juli 2021 skedde förändringar: nu tar man högskoleförberedande examen från komvux inom område naturvetenskap-teknik eller område samhälls-humaniora.
    Vi rekommenderar göra planering tillsammans med SYV på komvux. Vill man använda sig av skolverkets planeringsverktyg, får man givetvis göra så. Men om det blir ngt fel, så kanske man då läste kurser som man inte kan ta in i sitt examensbevis (eller slutbetyg).