Maria
    Hej!
    Inför hösten funderar jag på att välja civilingenjörsprogrammet på LTH, men samtidigt har jag också blivit intresserad av biomedicinprogrammet på BMC i Lund. Vilka skillnader finns mellan dessa programmen? Ger de olika jobbmöjligheter i framtiden? Får man laborera lika mycket och är det i så fall laboration i samma byggnader för båda programmen? Jag är mycket tacksam för alla svar!
    Mvh
    Maria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    som "allmän vägledare" som inte jobbar på just LTH och inte själv är utbildad inom bioteknik eller inom "teknik" över huvudet taget, kan jag i princip läsa det som står på lth.se/utbildning/studera-ett-program och återberätta det för dig i mitt svar, men vad är meningen med det?
    Det blir mycket bättre om du själv läser det som står på LTH´s hemsida och om du inte hittar info som du känner att du behöver, vänd dig då till kontaktpersoner på just de programmen som du är intresserad av.
    Kontaktuppgifter till LTH finns på lth.se/kontakt och till Studie- och karriärvägledare på LTH - på student.lth.se/studievagledning.

    Angående jobbmöjligheter efter olika program, så kan ju egentligen ingen ge några garantier. Mycket beror på hur situationen på arbetsmarknaden förändras, men även de Nya rönen som kan "uppstå" och samtidigt även på vad just du vill och gör (om du exempelvis läser extrakurser vid sidan om programmet; får sommarjobb under studietiden, där du kanske senare kan få fastjobb efter studierna, eller om du på andra sätt skaffar dig kontakter som hjälper dig att få jobb).

    Allmän info men också många bra länkar finns i yrkespresentationerna på www.framtid.se - så kika även gärna på
    Biokemist >>
    Biomedicinare >>
    Kemist >>
    Kemiingenjör/lab >>