privat
    Hej! Jag har läst matte 1b på gymnasiet (estetiska programmet) och nu vill jag plugga vidare men har inte behörigheten som krävs, alltså matte 2a/2b/2c. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar.. Kan jag som har läst matte 1b på gymnasiet, göra kursen matte 2a, eller måste jag göra 2b? Utbildningen som jag vill söka kräver 2a/b/c så nån av dem ska man ha klarat iaf. Vad är skillnaden mellan matte 2a/b/c. Vill bara säga att jag vill göra den enklaste kursen eftersom att jag inte är så bra på matte.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Privat!

    Läs matte 2a eller gör prövning i matte 2a.

    a-spår är lite lättare. b-spår är medelsvårt och c-spår är avancerat (svårt).

    Eftersom "din utbidning" nöjer sig med 2a, då finns det ingen anledning för dig att ge dig på en svårare kurs (du skriver själv att du vill göra den enklaste kursen). Det är alltså 2a du behöver läsa eller göra prövning i! får du godkänt betyg i matte 2a, blir du behörig.

    Det kan hända att komvux i din kommun inte erbjuder Iäsa matte 2a, utan endast 2b och 2c. Läs i så fall 2b. Fråga läraren om hen kan sätta betyg i 2a på dig i slutet av kursen. Om du får godkänt betyg i matte 2b, blir du lika behörig ändå! :) men det är lättare att få högre betyg i matte 2a. Om du läser matte 2 på komvux och får F betyg, kan du sen bedriva Iite fIera sjäIvstudier och göra prövning i matte 2a - och vi hoppas det går bra!

    Bästa hälsningar

    ANNA