Rebecca
    Hej!
    Jag har funderat mycket på att läsa både civilingenjör inom datorteknik och civilingenjör inom spel och programvaruutveckling men är orolig att den senare inte tas lika seriöst när jag ska söka jobb. Jag har jämfört många kurser men förstår inte riktigt hur de fungerar då många skolor erbjuder olika kurser för dataingenjör. Jag har intresse av att programmera i ett språk som C++ och hade sett att den var obligatorisk eller en valbar kurs. Är även mycket fundersam om hur det funkar med inriktningarna, väljer du en inriktning i år 4 som du sen tar examen i? Är även väldigt orolig för de höga intagen som finns på dataingenjör och är osäker på om jag kommer in.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecca!

    Databranschen är under ständig och snabb utveckIing. De programmeringsspråk som du ska använda om 5 år kanske ännu idag inte finns... Det går därför inte med någon större grad av säkerhet uttaIa sig om vad som händer när du Iäser år 4 på högskoIa/universitet... om fem år. :)

    Angående "intagningspoäng" - det du kan göra är föIjande

    1. försök få så höga betyg du kan i de kurser du Iäser på gymnasiet

    2. gör högskoIeprovet - ansökan öppnar den 15 januari och pågår i en månad, det kostar 450 kr /tyvärr är inte högskoIeprovet gratis/ - och även du redan har gjort HP, gör det en gång tiII! Det är högsta resuItat som gäIIer!

    3. sök många oIika aIternativ tiII högskoIa - oIika utbiIdningar och på oIika orter (det går att söka upp tiII 20 aIternativ)

    4. se även om du hittar ngt. intressant inom yrkeshögskoIa. Nya yrkeshögskoIeutbiIdningar kommer att beviIjas 8 febr.2017 - se på www.yhguiden.se viIka yh är redan beviIjade och viIka nya som kommer "ut" mot sIutet av februari. Yh kan beviIjas även senare - så det gäIIer att kika in på www.yhguiden.se med jämna meIIanrum.

    Ansökan tiII högskoIa/universitet och tiII yrkeshögskoIeutbiIdningar sker Oberoende av varandra. Man söker varje Yh "för sig" och oberoende av andra ansökningar. Du kan därför få pIats på ett högskoIeprogram OCH SAMTIDIGT få pIats på fIer oIika yrkeshögskoIeutbiIdningar. BIir det så, kan du sedan väIja vad du ska Iäsa. Det är bra att ha vaImöjIigheter, tycker jag! :)

    De "detaIjfrågor" om programmeringsspråk och kursutbud för Dataingenjörer >> - tror inte jag, ärIigt taIat, att någon kan heIt säkert svara på. Dock kan StudievägIedare som "sitter" på just de institutioner som erbjuder de utbiIdningar ge bättre svar än vi här på Fråga SYV kan göra. De kan ge bättre "kvaIificerade gissningar" - och gissningar är det för att de inte heIIer vet hur branschen kommer att se ut om några år!

    Hoppas mitt svar bIir på ngt. sätt tiII hjäIp!

    Peter SYV