Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abdullah,

    Programinriktat val är en ny utbildning; den fanns inte förra året - eleverna från hösten 2019 kommer läsa den för första gången, därför kan man inte berätta om hur det "brukar" gå på den utbildningen, endast om Hur det är "tänkt" - alltså, vad vi tror kommer att hända när man går den utbildningen.
    Som det är tänkt (enligt vad Skolverket presenterar) - obehöriga till de nationella program elever kan tas in på Programinriktat val och läsa tillsammans med behöriga elever i en vanlig klass, men i de ämnena i vilka en obehörig elev är Obehörig, läser hen på grundskolenivå för att läsa ikapp och komma ifatt - och ha en chans att ta gymnasieexamen med resten av sin klass. Så har man tänkt att det ska gå till.. men hur det i praktiken blir, får man se när den nya utbildningen kommer igång.

    Var god läs info på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/programinriktat-val

    Exempel:
    vi säger att en elev fick F i matematik på våren i årskurs 9 och blev med det obehörig till alla nationella gymnasieprogram; om den eleven tas in på IM: programinriktat val, då är blir det förmodligen*** så att hen läser alla kurser, förutom matematik 1, som är första gymnasiekurs - med sin klass, men på mattelektionerna läser hen Grundskolematematik (kanske i en liten grupp eller sitter i samma klassrum som resten av klassen men räknar i Årskurs9 matteboken i stället, när de övriga räknar i Matematik1 boken...). Om den eleven som är antagen till Programinriktat val uppnår godkänt nivå i matte från årskurs 9 i grundskolan, börjar hen då direkt läsa Matematik1 och sedan så mycket matte som det aktuella programmet inkluderar (olika nationella gymnasieprogram inkluderar olika mycket matematik). Om olika spår i matte och hur mycket matte man läser på gymnasiet i Sverige - var god se https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    *** Om det blir många elever som tas in på IM:programinriktat val - så kanske gymnasieskolan ordnar en hel klass av sådana obehöriga elever, och ej låter de gå i de "vanliga klasser"... det vet man på förhand inte; det beror, bland annat, på hur många obehöriga som tas in.