Jenny
    Hej!
    Jag läste att efter den 1:a januari 2017 så kan man inte längre få ut ett slutbetyg när man läst upp sina betyg för att få behörighet, utan då får man istället ett examensbevis. Vad innebär det i praktiken? Vad är skillnaden och är det något man bör vara orolig över när det kommer till att ansöka till högskolan?

    Sen har jag också en till fråga; om man gick ut gymnasiet innan det nya betygsystemet infördes utan slutbetyg, och läser kurser som ger en meritpoäng, får man meritpoängen då i sitt slutgiltiga snittbetyg?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jenny, du har rätt i att det FÖRUT var bestämt att "deadline" blir 1 jan 2017, men senare blev det förlängt - nu är deadline 1 juli 2020, dvs fram till 1 juli 2020 kan man fortfarande få ut Slutbetyg (men det är fortfarande Undantag och den som fattar beslut om det är möjligt är Rektor på komvux i den kommunen där personen är skriven/folkbokförd).

    Liselotte

    Det som är fördelaktigt för dig är att ansöka på komvux i din kommun om att läsa mot Slutbetyg. Gör det snarast, för att trots att det är lång tid kvar innan 1 juli 2020, så kan det ta tid att läsa de kurser som du behöver.

    När du får svar om du kan läsa mot Slutbetyg (via SYV på komvux, enligt Rektors beslut) - då gör du studieplanering tillsammans med SYV på komvux.

    Om du inte får läsa mot Slutbetyg, blir du tvungen att läsa mot examensbevis, vilket kan innebära att läsa många fler kurser (pga många "gamla" kurser inte har "motsvarande" kurser i det nya systemet).

    Varför det är fördelaktigt för dig, om det är Möjligt, att läsa mot Slutbetyg (i stället för examensbevis)?

    - Jo, först och främst för att du troligtvis i så fall behöver läsa färre kurser; och det tar därför kortare tid.

    - För det andra att det är lite färre poäng som krävs för ett slutbetyg , 2350 poäng (och för examensbevis 2400 poäng).

    - För det tredje - för att det är färre obligatoriska kurser och fler Fria kurser i Slutbetyget: du kan därför med stor sannolikhet Inkludera de kurser som ger dig meritpoäng - inom 2350 poäng. Det finns ingen anledning att ha fler än 2350 poäng i Slutbetyget. För att få så högt meritvärde som möjligt bör man hålla sig till 2350 poäng, inte fler; och förutom de Obligatoriska kurser endast ta med de kurser som ger fördelar vad det gäller meritvärde.
    De exakta detaljer kan SYV på komvux ge tips om - när hen tittar på dina betyg; men det är för tidigt att planera i detalj.

    Först måste du få svar om du får läsa mot Slutbetyg, eller om du måste läsa mot Examensbevis.

    Vänligen

    L :)