Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    Utbildning till Kriminalvårdare >>> ges i Sverige på arbetsplatsen efter det att man får anställning. För att kunna få anställning, behöver man ha en fullständig gymnasieutbildning, det vill säga Slutbetyg eller Examensbevis som för övrigt ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är meriterande om sökande till tjänster som kriminalvårdare, utöver svenska och engelska behärskar minst ett tredje språk. Mångkulturella erfarenheter, språkkunskaper och tidigare arbetslivserfarenhet är mycket meriterande. Att man har B-körkort, för personbiI, stäIIs nästan aIItid som ett av kraven för att kunna få anstäIIning.

    I rubriken på din fråga undrar du var skillnad är på Slutbetyg och Examensbevis?
    Båda ger "gymnasiekompetens", om vi pratar om gymnasiet.

    SLUTBETYG får man nu-för-tiden i Sverige när man går ut Grundskolan.
    Tidigare, när man gick ut gymnasiet år 2013 (och innan) fick man i slutet av årskurs 3 - Slutbetyg. Från juni 2014 får avgående elever från gymnasiet EXAMENSBEVIS, men om de inte uppnår kraven, får de ett studiebevis.