Sofia
    Hej!
    Jag undrar vad som är skillnaden mellan socionomprogrammet och beteendevetenskapliga programmet? Hur skiljer sig utbildningarna men också hur arbetslivet skiljer sig efter dessa utbildningar, Vad kan jag bli och inte bli av de olika utbildningarna?

    • : Socionom är YRKESEXAMEN. det är mycket "fast innehåll", alla läser samma. :) Och "beteendevetare" är det samlingsbegrepp för ett Stort antal diverse olika utbildningar, som ligger inom samma område, men kan till innehåll vara rätt olika. Beteendevetare kan också ha Olika inriktningar - ex. pedagogisk eller psykologisk eller samhällsvetenskaplig.
    • : Tack för snabbt svar! Jag är inne på att jobba som psykolog/kurator. Kan jag bli detta av både socionomprogrammet och beteendevetenskapliga programmet? Om socionomprogrammet är yrkesexamen vad är då beteendevetenskapliga programmet?
    • Liselotte : Läs gärna om de yrken som intresserar dig på www.framtid.se - ex. https://www.framtid.se/yrke/socionom

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    Psykolog är i Sverige LEGITIMATIONSYRKE; och det är endast psykologprogrammet som leder till det.

    Kurator - är det allt som oftast Socionomer>> med påbyggnadsutbildning och med några års erfarenhet som får jobb. Arbetsgivare får anställa personer med andra utbildningar än socionom på kurators-tjänster men det är sällan de gör det.

    Beteendevetenskapliga program brukar ge "generella examen". Läs gärna i https://www.framtid.se/yrke/beteendevetare

    Liselotte