Deborah
    Jag vill gå hantverk för att bli maskör, men jag vet inte skillnaden mellan linjerna stylist och hår & makeup. Kan ni förklara det?:))
    • Mikael : Eftersom det handlar om profiler inom en och samma Nationell inriktning, bestämmer skolorna själva vad de ska kalla sin utbildning och det är därför olika namn förekommer när man menar samma sak. Å andra sidan, kan det innehåll i "stylist" variera mellan olika skolor, och detsamma gäller "make upp" också- innehåll kan variera något och det är därför bra att fråga på skolorna direkt och jämföra skolor med varandra.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Deborah!
    Det är samma program och samma inriktning - http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk och Stylist & Hår-och makeup är Profiler under inriktningen.

    Om en och samma skola "kör" båda profilerna, är det någon skillnad mellan dem - kanske en kurs som läses på den ena profilen och en annan kurs - på den andra profilen, men annars är det i princip samma sak. På den ena skolan väljer de att kalla det "Stylist" och på den andra "Hår- och make up".

    Det är i alla fall vad vi tror om de två profilerna. Om du får ett annat svar på skolorna, var god hör av dig.
    Vi vill lära oss mer och ha aktuell info. Det kan hända att någon förändring skett, men annars så är det i princip samma sak.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    inom Stylist ingår det oftast, förutom makeup, även hår, style advising, naglar & hud. Så jag skulle säga att stylist är vanligtvis "bredare" än Make up.
    Men det är bra att fråga på varje skola, som man är intresserad av och jämföra.
    Det kan förekomma att två olika skolor där samma moment ingår, ändå kallar sina profiler för olika saker.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA