Vanessa
    Jag har intresse av att utbilda mig till redovisningsekonom på yrkeshögskolan. Jag har hittat 2 utbildningar som erbjuds i Linköping, i närheten av där jag bor. Affärshögskolan erbjuder enbart start till hösten och där heter utbildningen Affärsinriktad redovisningsekonom. TUC erbjuder enbart start till våren och där heter utbildningen enbart redovisningsekonom. Vad är skillnaden på ”vanlig” redovisningsekonom och affärsinriktad redovisningsekonom?
    Eftersom jag kan tidigast påbörja studierna i vår, eftersom det är för sent att ansöka till hösten, så vore utbildningen på TUC mest rimlig att välja då jag måste vänta 1 helt år annars om jag ska gå den på affärshögskolan.

    https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/redovisningsekonom-2/

    http://affarshogskolan.se/utbildningar/affarsinriktad-redovisningsekonom/

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    "redovisningsekonom" och "affärsinriktad redovisningsekonom" är inte skyddade titlar; och man kan använda dem hur man vill ... Det är alltså fritt fram att kalla sig för ekonom, redovisningsekonom eller affärsinriktad redovisningsekonom, om man vill - ex. om man läst lite ekonomi någonstans... Det är en annan sak att kunna uppvisa att man har fått Kvalificerad yrkeshögskole-examen! :)
    De här 2 yh >> - är lika omfattande - båda är på 425 yrkeshögskolepoäng, de är alltså lika stora.
    Tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom-tuc-linkoping är på Distans. Sök den, är mitt råd - eftersom du kan söka start till våren. Att man söker behöver inte betyda att man kommer in... Om du ej kommer in, kan du söka den andra utbildningen till nästa höst.
    Om du kommer in på TUC-utbildning, kan du ändå söka den andra utbildningen till hösten... och i fall du kommer in, kan du i så fall bestämma om du vill hoppa av/byta utbildning... eller inte.
    Jag tror inte det är någon större skillnad på de två utbildningarnas innehåll... kan finnas små skillnader, ex. är det olika - att läsa på distans och i bunden form.
    Eftersom du inte vill vänta till nästa höst /och det finns inte någon anledning att vänta heller.../ - sök utbildning på TUC, är mitt råd.
    Se också om du hittar fler yh-utbildningar till Redovisningsekonom som du vill söka samtidigt. Det finns yh på distans. Ofta måste man ändå åka till skolan ibland... men inte varje dag, även om det är distans. Hela utbudet av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    Lycka till!

    ANNA