Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Mahid!
    Matte 1a läses på yrkesprogrammen och Matte 1b - på högskoleförberedande program.
    Det är viss skillnad men det är ändå "motsvarande kurser" och det är viktigt att få E (godkänt betyg) i matte 1, annars kan man inte få gymnasieexamen.
    Matte 1 är en obligatorisk kurs att ha godkänt betyg i för att får Examensbevis.
    Med F i Matte 1 kan man inte uppnå kraven för gymnasieexamen. Man får i så fall Studiebevis.
    Kraven för gymnasieexamen kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Innehåll i kurserna kan du se på www.matteboken.se

    Du kan också prata med din lärare i matematik, som känner väl till innehåll i kurserna.

    Vänliga hälsningar
    Liselotte, Syv på Fråga SYV
    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag ser på http://www.mattecentrum.se/raknestugor/uppsala att det finns 7 stycken Räknestugor i Uppsala. Det är gratis att få hjälp med matte i en sådan Räknestuga.
    Se om du kan besöka någon av dem - och se själv om det skulle vara ett bra alternativ för dig.

    Om du riskerar underkänt i Matte, då är det din mattelärare som du pratar med först och främst.
    Du kan också prata med din klasslärare/mentor och be att hen hjälper dig med tips, råd och att ni kanske bokar tid att träffas tillsammans med din mattelärare: du, matteläraren och din klasslärare/mentor. Ni kan då prata om varför du riskerar få F i matte.
    Om det är någonting som du själv kan göra - då vill du veta vad det är.
    Om du behöver hjälp som speciallärare kan ge - då måste ni boka tid för dig att träffa speciallärare eller specialpedagog.
    I vissa fall handlar det om att eleven har Dyskalkyli (svårighet att hantera siffror) - och då kanske du inte själv kan göra så jättemycket och behöver specialundervisning. Nu säger jag inte att du har Dyskalkyli, för jag vet inte det. Jag säger bara att I FALL EN ELEV har Dyskalkyli, då behöver eleven specialhjälp i matte.

    Vad du själv kan göra är att
    1. ha 100% närvaro på mattelektionerna
    2. repetera det som ni gick igenom på lektionen - så fort du kommer hem samma dag och sedan repetera ännu en gång - senare på kvällen (många ggr minns man mycket bra det som man läste eller räknade på precis innan man ska sova)
    3. gå in på www.matteboken.se och se på olika matteuppgifter i olika årskurser - kanske skulle du behöva gå igenom matte från åk8 först - räkna igenom alla uppgifter där ... och gå vidare till åk9 och räkna igenom alla uppgifter där ... det blir bra repetition för dig.
    Utan en stabil GRUND och att man verkligen MINNS det som man läste i matte förra året och året innan - är det omöjligt att gå framåt med godkända resultat.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till med dina studier i matte och i alla andra ämnen också!
    ANNA